Charles Explorer logo
🇬🇧

Adult Education Policy an its Transnationalization

Class at Faculty of Arts |
AAN500105

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Charakteristika obsahu předmětu:

1. Vzdělávací politika a role státu. Vybrané společenské, politické a ekonomické souvislosti vzdělávací politiky: znalostní společnost, učící se společnost, certifikovaná společnost.

2. Vzdělávací politika ČR: aktuální dokumenty a strategie. Současná situace vzdělávání dospělých v ČR: pozitiva a negativa; perspektivy dalšího vývoje.

3. Participace dospělé populace na edukačních aktivitách. Analýza výsledků dostupných statistických šetření – AES, LFS, CVTS. Bariéry účasti.

4. Právní úprava vzdělávání dospělých v ČR. Historický vývoj, aktuální situace a analýza relevantních právních norem.

5. Ověřování výsledků dalšího vzdělávání: zákon č. 179/2006 Sb., Národní soustava kvalifikací, Národní soustava povolání.

6. Financování aktivit vzdělávání dospělých. Vícezdrojové financování; nástroje finanční podpory a motivace.

7. Evropské finanční zdroje: evropské fondy a mechanismy jejich využívání; operační programy; realizované výzvy. Příklady systémových projektů DV.

8. Problém kvality a efektivity ve vzdělávání dospělých: certifikace a standardizace; dostupné systémy řízení kvality.

9. Transnacionaliace vzdělávací politiky: role mezinárodních politických a ekonomických organizací, role expertízy, koncept vládnutí (governance).

10. Vzdělávací politika EU a Rady Evropy ve vztahu k dospělým: vývoj od počátků evropské integrace, trendy v

90. letech a posledních dvou desetiletích, aktéři (role různých orgánů EU), Rada Evropy a její vzdělávací politika.

11. Vzdělávací politika OECD ve vztahu k dospělým: starší období

70. let, vývoj od

90. let, současné trendy, role expertízy a publikační činnosti organizace.

12. Vzdělávací politika UNESCO a Světové banky ve vztahu k dospělým: počátky, vývoj v

70.,

90. letech a

21. století (s důrazem na období po r.

2015), ideová stránka vzdělávací politiky UNESCO ve srovnání s jinými mezinárodními organizacemi.

13. Tvorba, legitimita a hodnocení vzdělávací politiky v podmínkách transnacionalizace: cyklus tvorby politiky a podoby transferů vzdělávací politiky.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN500105 / POLITIKA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A JEJÍ TRANSNACIONALIZACE 5AND / Navazující magisterské studium 2023/2024 doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D.

LS 1/1; povinný předmět

Z + Zk / 5 kreditů

Cílem předmětu je seznámení s aktuálním směřováním a trendy vzdělávací politiky v globálním, evropském i národním kontextu, a to v zásadních společenských, historických, ekonomických a dalších souvislostech. Sledována je analýza přístupů vybraných politických a ekonomických organizací (UNESCO, Světová banka, OECD, Evropská unie, Rada Evropy) ke vzdělávací politice ve vztahu k dalším veřejným politikám v perspektivě implementace konceptu celoživotního učení. Reflektována je rovněž problematika ideových kořenů a mechanismů tvorby i šíření určitých podob vzdělávací politiky v podmínkách globalizace a měnící se funkce státu. Pozornost je zaměřena na aktuální situaci vzdělávání dospělých v České republice a na analýzu vybraných aspektů ovlivňujících podobu této sféry edukační reality (přístup státu, účast dospělé populace na dalším vzdělávání, relevantní právní normy, dostupné nástroje finanční podpory, aktuální systémové projekty a jiné).