Charakteristika obsahu předmětu:
1. Edukační rozměr aktivního stárnutí aneb edukace a aktivizace z pohledu života seniora.
2. Základní terminologie
3. Obraz stáří v morálce a etice západní kultury jako východisko vztahu k člověku
4. Senium a jeho variabilita
5. Tělesné aspekty stáří, aneb když tělo nefunguje jako nástroj a jeho nemohoucnost překáží
6. Psychické aspekty stáří v kontextu edukace
7. Sociální aspekty stáří v kontextu edukace
8. Kognitivní aspekty stáří v kontextu edukace
9. Nemocní a tělesně postižení jako edukační problém
10. Dementní – Alzheimerova choroba jako edukační a socializační problém
11. Terapeuticko-formativní přístupy v aktivizaci seniorů s postižením – arteterapie, canisterapie
12. Terapeuticko-formativní přístupy v aktivizaci seniorů s postižením – muzikoterapie, ruční práce a ergoterapie
13. Smrtelnost a existenciální aspekty senia
AAN500108 / EDUKAČNÍ KONTEXTY ZDRAVÉHO A AKTIVNÍHO STÁRNUTÍ
ANDR / Navazující magisterské studium 2023/2024 doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
LS 1/1; povinný předmět
Zk / 4 kredity
Předmět se věnuje problematice stáří jako edukačnímu fenoménu současnosti, stárnutí a stáří ve vztahu k edukačním možnostem tento proces ovlivňovat. Sledován je vývoj vnímání stáří, variabilita stáří v kontextu edukace, pozornost je zaměřena na tělesné, psychické a sociální aspekty stáří a na možnosti aktivizace, na kognitivní aspekty stáří a limity edukace. Obsahem předmětu jsou možnosti aktivizace seniorů s různými zdravotními postiženími, pozornost je věnována terapeuticko-formativním přístupům v aktivizaci seniorů se zdravotním postižením (arteterapie, canisterapie, muzikoterapie, ruční práce a ergoterapie).