AAN500109 / AAN500127 / AGE MANAGEMENT ANDR / Navazující magisterské studium 2023/2024 PhDr. Renata Kocianová, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D. ZS 1/1; povinný předmět Z + Zk / 5 kreditů Východiskem předmětu je problematika stárnutí populace a s ní související socioekonomické, politické a kulturní proměny společenské reality. Reflektovány jsou transformace trhu práce v globální, evropské i národní perspektivě a aktuální trendy v pracovním prostředí se zaměřením na postavení ohrožených cílových skupin (starší dospělí, absolventi). Pozornost je zaměřena na koncept age managementu, jeho východiska, vývoj, cíle a nástroje, na aspekty a podmínky implementace age managementu (specifika různých generací na trhu práce, zdraví starších pracovníků, ageismus, diversity management, mezigenerační sdílení znalostí v organizacích) a na měření pracovní schopnosti pracovníků s využitím nástroje Work Ability Index. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Základní východiska age managementu (periodizace lidského věku, stárnutí, stáří, demografická situace v České republice)
2. Vznik, vývoj a úrovně age managementu; age management jako součást veřejných politik
3. Preseniorská edukace (adaptace a příprava na stáří; koncept aktivního stárnutí; koncept úspěšného stárnutí); konec pracovní kariéry; adaptace na postproduktivní fázi života
4. Trh práce a ohrožené cílové skupiny (aktuální situace na trhu práce; opatření a nástroje na podporu specifických cílových skupin; prevence nezaměstnanosti starších dospělých a absolventů)
5. Zaměstnanost absolventů, starších dospělých a seniorů
6. Age management – řízení věkové struktury pracovníků v organizaci
7. Psychologické a personální aspekty věkové diskriminace pracovníků v organizacích (stereotypy, ageismus v práci)
8. Generace na trhu práce (očekávání různých věkových skupin pracovníků); specifika pracovníků 50+ (schopnosti, potřeby, hodnoty, motivace, stimulace, sebehodnocení)
9. Mezigenerační sdílení znalostí v organizaci; age management ve vztahu k talent managementu, sociální odpovědnosti organizace a diversity managementu
10. Age management v personálním systému; přínosy a rizika age managementu v organizaci
11. Zdraví a kvalita života starších pracovníků (pracovní prostředí, fyzická zátěž, duševní zátěž, organizace práce); věkový mainstreaming a oblasti jeho využití
12. Work Ability Index (WAI) – Index pracovní schopnosti (WAI – nástroj měření pracovní schopnosti; podpora pracovní schopnosti; pracovní schopnost různých věkových skupin)
13. Příklady projektů a dobré praxe age managementu ve vybraných evropských zemích a v České republice Povinná literatura: CIMBÁLNÍKOVÁ, Lenka a kol. Age Management. Komparativní analýza podmínek a přístupů využívaných v České republice a ve Finsku. Praha: AIVD ČR,
2011. ISBN 978-80-904531-2-8. Dostupné z: http://www.aivd.cz/soubor-doc738/ CIMBÁLNÍKOVÁ, Lenka a kol. Age Management pro práci s cílovou skupinou 50+. Metodická příručka. Praha: AIVD ČR,
2012. ISBN 978-80-904531-5-9. Dostupné z: http://www.aivd.cz/soubor-doc1390/ KOLEKTIV AUTORŮ. Metodika na řízení podpory pracovní schopnosti pro cílovou skupinu osob nezaměstnaných. Brno: Age management, z.s.,
2022. Dostupné z: https://www.agemanagement.cz/wp-content/uploads/2023/02/2023-04-vystup-03-AJM-cesky.pdf Doporučená literatura: BOČKOVÁ, Lenka, Šárka HASTRMANOVÁ a Egle HAVRDOVÁ. 50+ Aktivně. Fakta, inspirace a rady do druhé poloviny života. Praha: Respekt Institut,
2011. ISBN 978-80-904153-2-4. Dostupné z: http://www.aksen.cz/sites/default/files/50plusaktivne.pdf ILMARINEN, Juhani. Towards a longer worklife! Ageing and the quality of worklife in the European Union. Helsinki: Finnish Institute of Occupational Health, Ministry of Social Affairs and Health,
2005. Dostupné z: https://www.waiplus.online/files/Ilmarinen_2005_Towards%20a%20Longer%20Worklife.pdf ILMARINEN, Juhani. Ako si predĺžit aktívny život. Starutie a kvalita pracovného života v Európskej únii. Bratislava: Príroda,
2008. ISBN 978-80-07-01658-3. KOCIANOVÁ, Renata et al. Analysis and Comparison of Forms and Methods for the Education of Older Adults in the V4 Countries. Praha: FF UK v Praze, edice Varia,
2013. ISBN 978-80-7308-504-9. MPSV. Strategický rámec přípravy na stárnutí společnosti 2021–2025. Praha: MPSV,
2020. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/Strategicky_ramec_pripravy_na_starnuti_spolecnosti_2021-2025.pdf/99bc6a48-abcf-e555-c291-1005da36d02e NOVOTNÝ, Petr a kol. Age Management: Jak rozumět stárnutí a jak na něj reagovat. Možnosti uplatnění Age managementu v České republice. Praha: AIVD,
2014. ISBN 978-80-904561-7-3. ŠERÁK, Michal a Łukasz TOMCZYK, eds. Preparation to ageing and old age. Kraków, Praha: Pedagogical University of Cracow,
2019. Czech-Polish-Slovak studies in andragogy and social gerontology part X. ISBN 978-83-953737-2-5. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/337389448_PREPARATION_TO_AGEING_AND_OLD_AGE ŠERÁK, Michal, Lucie VIDOVIĆOVÁ a Petr WIJA. Komparativní analýza přístupu veřejné správy ve vybraných státech EU k participaci seniorů na veřejném rozhodování. Praha: Institut pro sociální politiku a výzkum, z.s.,
2019. Dostupné z: https://socialnipolitika.eu/wp-content/uploads/2019/09/Komparativni-analyza-pristupu-verejne-spravy-ve-vybranych-statech-EU-k-participaci-senioru-na-verejnem-rozhodovani.pdf ŠIMANDLOVÁ, Nikola a FERRAROVÁ, Eva, eds. Stárnutí populace jako výzva. Age Management a postavení lidí 50+ ve společnosti a na trhu práce. Praha: Alternativa50+,
2014. ISBN 978-80-905711-0-5. TOŠNEROVÁ, Tamara. Ageismus. Průvodce stereotypy a mýty o stáří. Praha: Ústav lékařské etiky
3. LF UK a FNKV Praha,
2002. ISBN 80-238-9506-0. VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Věková diskriminace – ageismus: úvod do teorie a výskyt diskriminačních přístupů ve vybraných oblastech s důrazem na pracovní trh. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí,
2005. ISBN 80-239-4645-5. Zápočet K získání zápočtu je požadováno zpracování písemné práce v rozsahu cca 8 normostran na vybrané téma vycházející ze zaměření předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Téma a nástin obsahu práce je třeba konzultovat s dr. Šerákem nejpozději do konce října. Ke konání zkoušky musí být odsouhlasena podoba práce. Text je třeba zaslat oběma vyučujícím v elektronické podobě nejpozději týden před termínem zkoušky. Písemná práce musí vyhovovat základním formálním požadavkům. Zkouška Požadavky k ústní zkoušce jsou charakterizovány obsahem předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Součástí ústní zkoušky bude rozprava k písemné práci.