Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychology of Adult Learning

Class at Faculty of Arts |
AAN500126

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Charakteristika obsahu předmětu:

1.     Úvod do psychologie učení dospělých, vývoj pedagogickopsychologického myšlení, psychologie učení ve světě.

2.     Vývoj názorů na učení – behaviorismus, kognitivní orientace, humanistická psychologie.

3.     Aspekty učení dospělých – druhy učení, teorie učení, zkušenostní učení.

4.     Role kognice v učení – vnímání, představivost, pozornost.

5.     Role kognice v učení – paměť, myšlení, jazyk.

6.     Role motivace a emocí v učení – aktivace a motivace, vnitřní a vnější motivace, emoce a učení.

7.     Psychický vývoj v dospělosti – dospělost, zralost, vývoj osobnosti dospělého.

8.     Fyziologie učení dospělých – nervová soustava, smyslové orgány, výkonnost dospělých.

9.     Pojetí sebevzdělávání, sebeřízené/autoregulované učení.

10.  Učení z textu, zkoumání procesu učení z textu, text jako determinanta učení.

11.  Transformativní učení, konstruktivisticky zaměřený přístup k procesu učení.

12.  Psychologie vyučování dospělých – způsobilost k učení, osobnost učitele dospělých.

13.  Vzdělávání v organizaci – podniková kultura, znaky dobrého učebního prostředí.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN500126 / PSYCHOLOGIE UČENÍ DOSPĚLÝCH

ANDR / Navazující magisterské studium 2023 / 2024 doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.

LS 2/0; povinný předmět

Zk / 4 kredity

Obsahem předmětu je problematika lidského učení, s akcentem na učení v dospělosti. Předmět zahrnuje relevantní teoretické a aplikační aspekty. Charakterizovány jsou starší i novější teorie učení. Jevům učení a vyučování nelze porozumět bez znalosti souvisejících psychologických poznatků. Pozornost je proto zaměřena na důležité kognitivní procesy (zejména pozornost, vnímání, paměť a myšlení), které mají řadu souvislostí s osvojováním vědomostí a pojmových systémů. Kromě kognice je významná i role motivačních činitelů a emocí v procesu učení. V souvislosti se zaměřením předmětu na učení dospělých jsou sledována vývojová hlediska a zejména specifika procesu a výsledku učení v jednotlivých fázích dospělosti. Předmět poskytuje základní orientaci v tématech psychologie učení dospělých, v jejich teoretickém a metodologickém uchopení v rámci soudobého poznání a v možnostech aplikace poznatků v praxi učení dospělých.