Charakteristika obsahu předmětu:
1. Úvod do psychologie učení dospělých, vývoj pedagogickopsychologického myšlení, psychologie učení ve světě.
2. Vývoj názorů na učení – behaviorismus, kognitivní orientace, humanistická psychologie.
3. Aspekty učení dospělých – druhy učení, teorie učení, zkušenostní učení.
4. Role kognice v učení – vnímání, představivost, pozornost.
5. Role kognice v učení – paměť, myšlení, jazyk.
6. Role motivace a emocí v učení – aktivace a motivace, vnitřní a vnější motivace, emoce a učení.
7. Psychický vývoj v dospělosti – dospělost, zralost, vývoj osobnosti dospělého.
8. Fyziologie učení dospělých – nervová soustava, smyslové orgány, výkonnost dospělých.
9. Pojetí sebevzdělávání, sebeřízené/autoregulované učení.
10. Učení z textu, zkoumání procesu učení z textu, text jako determinanta učení.
11. Transformativní učení, konstruktivisticky zaměřený přístup k procesu učení.
12. Psychologie vyučování dospělých – způsobilost k učení, osobnost učitele dospělých.
13. Vzdělávání v organizaci – podniková kultura, znaky dobrého učebního prostředí.
AAN500126 / PSYCHOLOGIE UČENÍ DOSPĚLÝCH
ANDR / Navazující magisterské studium 2023 / 2024 doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
LS 2/0; povinný předmět
Zk / 4 kredity
Obsahem předmětu je problematika lidského učení, s akcentem na učení v dospělosti. Předmět zahrnuje relevantní teoretické a aplikační aspekty. Charakterizovány jsou starší i novější teorie učení. Jevům učení a vyučování nelze porozumět bez znalosti souvisejících psychologických poznatků. Pozornost je proto zaměřena na důležité kognitivní procesy (zejména pozornost, vnímání, paměť a myšlení), které mají řadu souvislostí s osvojováním vědomostí a pojmových systémů. Kromě kognice je významná i role motivačních činitelů a emocí v procesu učení. V souvislosti se zaměřením předmětu na učení dospělých jsou sledována vývojová hlediska a zejména specifika procesu a výsledku učení v jednotlivých fázích dospělosti. Předmět poskytuje základní orientaci v tématech psychologie učení dospělých, v jejich teoretickém a metodologickém uchopení v rámci soudobého poznání a v možnostech aplikace poznatků v praxi učení dospělých.