Charles Explorer logo
🇬🇧

Czech Literature of the First Half of the 20th Century (till 1939)

Class at Faculty of Arts |
ABO100122

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Česká literatura 20. století I

PhDr. Daniel Vojtěch, Ph.D.

Pondělí 14. 10-15. 40, č. 411

Úterý 14.10-15.40, č. 411

Základní seminář, 2 hodiny týdně

Tematické okruhy:

Zimní semestr: 1. Invaze moderní doby a revize hodnot 19. století. 2. Tekutost moderní subjektivity. 3. Slovo jako symbol. 4. Polémos a kritická povaha českého modernismu. 5. Ideologičnost moderní doby. 6. Dekadence a opakování - pojem hranice.

(Letní semestr) 1. Proměna moderny kolem r. 1910: konec umění - moderna / avantgarda? 2. Slovo a obraz: Pásmo, obrazová báseň, dada, magnetická pole; 3. Čas a vyprávění - psychologie, popis, postava; 4. Situace - jiný sen: vize - ironie - rovnováha; 5. Program a experiment: revoluce, 6 smyslů, design velkoměsta a kinematografu, groteska; 6. Tíha času, syntéza; 7. Psychoanalýza a realita stereotypu; 8. Bilance, tradice, řád proti chaosu; 9. Smysl situace člověka ("the human condition") - smysl dialogu.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Seminář navazuje na základní semináře literatury 19. století, resp. literatury raného 20. století (fin de si?cle, přelom 19. a 20. století). Jde o seminář literárněhistorický, jeho těžiskem je práce s prameny a literaturou předmětu, východiskem kritická analýza textu a sondování jeho kontextů s cílem porozumět historické situaci konkrétní tvorby s nepominutelnými odkazy k soudobé situaci světové, především pak k imaginárnímu prostoru střední Evropy.

Důraz je kladen na seznámení s dobovými periodiky a edicemi základních pramenů. Hlavními tématy - svorníky různorodých projevů moderního uměleckého názoru v české literatuře jsou tváře (českého) modernismu (krtitické hnutí, realismus, symbolismus, dekadence atd.), vztah slovo-obraz a pojmy krize jazyka-jazyk krize.

Počínaje obdobím po r. 1910 budou tato témata průvodci proměnami lyrického výrazu i vyprávěcích způsobů v souvislosti s reflexí rozpadajících se hodnotových hierarchií a nezajištěnosti uměleckých tradic (dada, ironie a groteska), s objevem simultaneity a intencionality vidění (Apollinaire), "revoluční" tvořivosti snu a produktivity psychoanalýzy. Pozornost se v zimním semestru soustředí k pramenům let osmdesátých a devadesátých s přesahem do prvního desetiletí 20. století s důrazem na aktivitu T.

G. Masaryka, H.

G. Schauera, F.

X. Šaldy, A. Procházky, F.

V. Krejčího, S.

K. Neumanna, dílo generace 90. let, na bilanční povahu přelomu století a proměnu modernistického hnutí v prvním desetiletí. Letní semestr se zaměří nejprve především na předválečné diskuse o dramatické povaze moderní doby (včetně diskuse o volném verši, debaty o kubismu, generační polemiky atd.), dále paralelní "kritickou" modernu (L.

Klíma, J. Deml, R.

Weiner, J. Čapek), programy avantgardy předválečné a jejich radikalizaci ve 20. a 30. letech (S. K.

Neumann, O. Theer, K. Čapek, K.

Teige, J. Kodíček aj.), stereotypy identit, vzorce jazykové a zobrazovací v psychologii "jiného" a transformace vztahu popis-vyprávění (I.

Olbracht, E. Hostovský, V. Řezáč), experiment řeči a obrazu (V.

Vančura, K. Schulz, J. Štyrský aj.), lyrické formy reflexe času (J.

Seifert, V. Holan, F.

Halas, J. Zahradníček).