Charles Explorer logo
🇨🇿

Čtení textů z literární teorie a hermeneutiky

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO100184

Sylabus

Čtení textů z literární teorie a hermeneutiky

Konání: středa 10,50-12,20, FF UK

Forma: volitelný seminář, primárně pro bakaláře, účast magistrů VELMI vítána, 2 hod. týdně, 1 sem.

Tematické okruhy: 1. Culler, Jonathan. Co je to teorie? + Co je to literatura? In: Krátký úvod do literární teorie. Brno, Host 2002. s. 9-25, 26-50. 2. Blažíček, P.: Mezi literární vědou a filosofií. In: Kritika a interpretace. Praha, Triáda 2002. 3. Gadamer, H.-G.: Člověk a řeč. In: Člověk a řeč. Praha, OIKOYMENH 1999, s. 22-30. 4. Gadamer, H.-G.: Řeč a rozumění. In: Člověk a řeč. Praha, OIKOYMENH 1999, s. 30-45. 5. Mathauser, Z.: Estetický objekt v dějinách fenomenologie a hermeneutiky. In: Mezi filosofií a poezií. Praha, Filosofia 1995. s. 99-113. 6. Svatoň, V.: Český strukturalismus mezi formalismem a fenomenologií. + Teze ?řeč mluví? jako výzva literární interpretaci. + Literatura v čase, čas v literatuře. Praha, Malvern 2009. s. 76-102. 7. Kouba, P.: Smysl konečnosti. Praha, Oikoymenh 2001. (vybrané eseje) 8. Ricoeur, P.: Úkol hermeneutiky. Praha, Filosofia 2004. 9. Ricoeur, P.: Existence a hermeneutika. In: Život, pravda, symbol. Praha, OIKOYMENH 1993, s. 168-188. 10. Heidegger, M.: Bytí tu jako rozumění. In: Bytí a čas. Praha, OIKOYMENH 1996.

Anotace

Seminář nabízí důkladné přečtení několika zásadních textů dotýkajících se problematiky porozumění a interpretace textu. Ačkoli některé z těchto textů přímo formovaly myšlení o jazyce a literatuře, student bohemistiky se s nimi při svém studiu paradoxně nemusí setkat. Často totiž kladou více otázek, než poskytují odpovědí; užívají termínů, jejichž obsah není jednoznačně definovatelný.

Problematizují tradiční pohled na literaturu a interpretaci, učí pokládat zásadní otázky a zaujímat k předmětu nesamozřejmou perspektivu. Vzpírají se jednoznačnému výkladu, není možné je vysvětlit v několika hlavních tezích, proto se dobře hodí pro společnou práci v semináři.