Charles Explorer logo
🇨🇿

VS Didaktika českého jazyka (II. cyklus - blok B)

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO100247

Sylabus

1. základní didaktická literatura

2. proměna didaktických koncepcí po r. 1989

3. vztah komunikační výchovy a poznatků o jazyce

4. komunikační - slohová výchova

5. stávající kurikulární materiály

6. analýzy učebnicových textů

7. tvorba didaktických materiálů

8. skupinové vyučování a kooperace

9. pedagogická praxe a její hodnocení

Anotace

Kurs je zaměřen na základní tendence ve vývoji didaktiky českého jazyka a na poznatky z teorie jazykového vyučování. Pozornost se soustředí na pojetí vztahu jednotlivých složek vyučovacího předmětu; zdůrazňuje se potřeba integrace mluvnické, slohové (nověji komunikační) a literární složky, ukazují se možnosti využití dramatické výchovy jako jedné z významných integračních metod.

Studenti jsou seznamováni s novými impulzy přicházejícími ze zahraničních didaktik, např. s programem Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Podrobně jsou analyzovány stávající kurikulární materiály: učební texty a vzdělávací koncepce.

V rámci kursu je kladen důraz na schopnost aplikace poznatků při tvorbě vlastních učebních pomůcek a při samostatných pedagogických výstupech.