Charles Explorer logo
🇬🇧

The Concepts of the World in Czech Fiction of 1930s

Class at Faculty of Arts |
ABO100260

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Koncepty světa v české literatuře třicátých let

Vyučující:

Ing. Pavel Janáček, Ph.D.

Mgr. Lukáš Borovička

Tematické okruhy: 1) Metodologický úvod

Vymezení pojmů: světový názor, koncept světa, obraz světa, habitus, ideologie x teorie (P.V. Zima), mentalita, kulturní pole. Vztah literatury a politiky. Hermeneutika. Praktický příklad interpretace: HLAVÁČEK, Karel: Mstivá kantilena.

Texty (vybrané pasáže):

BOURDIEU, Pierre: The Rules of Art. Stanford: Stanford University Press, 1996.

GRONDIN, Jean: Úvod do hermeneutiky. Praha: Oikoymenh, 1997.

PYNSENT, Robert B.: Ďáblové, ženy a národ. Praha: Karolinum, 2008.

STEINER, Petr: Lustrování literatury. Praha: NLN, 2002.

SÝKORA, Michal: Vize řádu světa v moderní próze. Praha ? Příbram: Pistorius & Olšanská, 2008.

ZIMA, Petr V.: Ideologie und Theorie. Tübingen: Francke, 1989. 2) Dílo Františka Zavřela aneb ?Mohutná pevnost je můj bůh, nedobude ji stádo much?

Pravicová literatura? Tematizace titánství, boje proti malosti, závisti a degeneraci. Konceptualizace prostoru: Jih x Sever.

Texty (vybrané pasáže):

ZAVŘEL, František: Hora Venušina. Praha: Alois Srdce, 1928.

- Pozdravy od Borové. Praha: Karel Chromovský, 1939.

- Polobozi. Praha: L. Mazáč, 1941.

- Verše o lásce a smrti. Praha: EMNA, 1941.

- Za živa pohřben. Praha: Vlast, 1942. 3) Publicistika Emanuela Moravce aneb Vylijme ?limonádu nedomrlého pacifismu?

Český fašismus? Tematizace války, legionářství, husitství. Darwinismus. Antiintelektualismus. Pojetí dějin: od Palackého a Masaryka k protektorátnímu ministrovi národní osvěty.

Texty (vybrané pasáže):

MORAVEC, Emanuel: Obrana státu. Praha: Orbis, 1935.

- V úloze mouřenína. Praha: Orbis, 1939.

- O český zítřek. Praha: Orbis, 1943. 4) Dílo Julia Fučíka aneb sen o věčném dětství

Jedna levicová kultura? Romance. Kunderův homo sentimentalis. Mučednictví. Mezi vizí beztřídní společnosti a disciplinací podle ?vůle Moskvy?.

Texty (vybrané pasáže):

FUČÍK, Julius: Pokolení před Petrem. Praha: SNPL, 1958.

- Korespondence. Praha: SNPL, 1963. 5) Divadelní hry Jiřího Voskovce a Jana Wericha aneb ?Proti hladu stvořil jsem vám jídlo, na černou košili vemte mýdlo!?

Subverzivnost? Lidovost. Optimismus. Antibyrokratický, antiburžoazní a antikapitalistický populismus. Satirizace nacionalismu. Zdravý rozum. Jídlo a pití.

Texty (vybrané pasáže):

VOSKOVEC, Jiří ? WERICH, Jan: Hry. Praha: Československý spisovatel, 1980. 6) Efekt reálnosti v románech J.R. Vávry aneb ?Byl by nejraději naplil do středu vší té pusté komedie naší civilisace?

Skryté dějiny a konspirační teorie. Obraz ?vykořisťovatelské? Británie. Přirozená versus falešná krása, tj. slovanská žena versus britská lady na vysokých podpatcích a ?nezdravě emancipovaná? žena americká. Dekadentní orgie x platonická láska socialistická. Touha po idyle a rušivý vpád modernity.

Texty (vybrané pasáže):

VÁVRA, Jaroslav Rajmund: Petrolejáři. Praha: Družstevní práce, 1937. 7) Varianty socialistického realismu aneb mezi ?starým? a ?novým? světem: ?znám zemi blízko pólu, znám divukrásnou zem, a do té země spolu, a navždy ujedem?

Sovětská x československá situace. Koncepty žánru (Teige, Václavek, Neumann, Nejedlý). Geneze žánru: ?úrodné začátky? (Vávra, Klička, T. Svatopluk, A. Trýb). Obrazy vůdců (Lenin, Stalin). Tomáš Baťa jako typ českého kapitalisty.

Texty (vybrané pasáže):

KLIČKA, Benjamin: Do posledního dechu. Praha: Družstevní práce, 1936.

T., Svatopluk: Botostroj. Praha: Sfinx, 1933.

TRÝB, Antonín: Císař chudých. Praha: Fr. Borový, 1935.

VÁCLAVEK, Bedřich (ed.): SSSR v československé poesii. Praha: Lidová kultura, 1936. 8) Spirituální socialismus aneb ?Až přijde válka, ať nás něžné květy ochrání oba i před kulomety?

Krize civilizace. Láska proti nenávisti, materialismu a násilí. Zkažené město x rodný kraj (blízkost ruralismu). Sblížení křesťanských církví na pozadí španělské občanské války?

Texty (vybrané pasáže):

HABŘINA, Rajmund: Ohnivá země. Praha: Novina, 1938.

HORA, Josef: Dech na skle. Praha: Fr. Borový, 1938.

KLIČKA, Benjamin: Na vinici Páně. Praha: Družstevní práce, 1938. 9) Existencialismus aneb ?dosud nevíme, na čem jsme. Ano, je to strašné provisorium!?

Existencialistický kód. Obrazy židovství (Hostovský, Orten, Weil). Koncepty člověka bez přívlastků (Bednář, Červinka, Urbánek). Etický apel Josefa Čapka.

Texty (vybrané pasáže):

ČAPEK, Josef: Psáno do mraků. Praha: Fr. Borový, 1947.

HOSTOVSKÝ, Egon: Dům bez pána. Praha: Melantrich, 1937.

ORTEN, Jiří: Knihy veršů. Praha: Český spisovatel, 1995.

WEIL, Jiří: Hodina pravdy, hodina zkoušky. Praha: Československý spisovatel, 1966. 10) Liberalismus a jeho pletky se socialismem aneb Masaryk revidovaný: ?Starozákonná pomsta se stává mravním příkazem?

Proč došlo k mohutnému obratu nalevo v české společnosti 40. let? Proč řada předválečných liberálů vyžadovala konečné řešení ?německé otázky??

Válečný tisk, válečné deníky: od humanity k dehumanizaci Němců. Role zkušenosti v Němečkových textech. Úskalí relativismu Karla Čapka. Obyčejní hrdinové První party a spenglerovská kritika ?civilisované mediokrity? ve Válce s Mloky.

Texty (vybrané pasáže):

ČAPEK, Karel: Kritika slov ? O věcech obecných čili Zóon politikon. Praha: Československý spisovatel, 1991.

ČAPEK, Karel: První parta. Praha: Fr. Borový, 1937.

ČAPEK, Karel: Válka s Mloky. Praha: Fr. Borový, 1936.

JEŘÁBEK, Čestmír: V zajetí Antikristově. Olomouc: R. Promberger, 1945.

NĚMEČEK, Zdeněk: Ďábel mluví španělsky. Praha: Lidové noviny, 1939.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz sleduje několik cílů: a) interpretaci vybraných děl české literatury třicátých let na základě historického kontextu, b) zasazení daného konceptu světa do některé myšlenkové tradice (z toho důvodu je časové vymezení v názvu kurzu pouze orientační, bude překračováno v obou směrech), c) problematizaci konceptu jedné kultury (oproti tomu nastínění povahy kulturního prostoru spočívající v diskursivních střetech), d) problematizaci představy literatury coby činnosti výhradně velkých autorů (budeme pracovat i s texty nevalné estetické hodnoty, které lze ovšem nahlížet z jiného úhlu pohledu jako svébytné ?hlasy doby?).