Charles Explorer logo
🇨🇿

Příroda – krajina – venkov v české próze 1. pol. 20. století (poetika prostoru)

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO100263

Sylabus

Navrhované tematické okruhy:Program semináře se bude odvíjet v souladu s výběrem konkrétních titulů primární literatury k četbě a k referátům.Motto: "Umění krajinu přetváří tak, aby lidství všude nalézalo sebe a prostředky ke svému sebe-potvrzování a sebe-utváření: umění tak tenduje k jednotě lidství s jeho prostředky /.../" (NOVÁK, A. Moc, technika a věda: Martin Heidegger a Ernst Jünger.

Praha: Togga, 2008. s. 45.)1. Významová výstavba lit. textu - možnosti interpretace    představení základních teoretických konceptů, které je možno v rámci interpretačního semináře uplatnit, především koncepce Daniely Hodrové    seznámení se základními pojmy (topos, motiv, prostor, čas, obraz, chronotop)2. "Rurální kosmos" v české literatuře I.    téma venkova v české (příp. slovenské, polské) próze - venkov v české literatuře 19. století, jeho sémantika a variety (B.

Němcová, K. Světlá, V.

Hálek, A. Jirásek, T.

Nováková, K. V.

Rais, T. Nováková, A.

Stašek, K. Klostermann)návrhy k četbě (referátům): T.

Nováková - Děti čistého živého, A. Stašek - Blouznivci našich hor, A.

Sova - Tóma Bojar, F. X. Šalda - Loutky a dělníci boží, J.

Holeček - Naši (eventuálně výbor z Našich), A. C.

Nor, Władysław S. Reymont - Zaslíbená země (Ziemia obiecana), Chłopi atp.4. "Rurální kosmos" v české literatuře II.    jak je tematicky vymezen "venkovský/vesnický" román?    významové a ideologické dosahy opozice město-venkov (město vs. venkov jako kompoziční princip)    ruralismus - program, ideologie nebo umělecký směr - lze vysledovat ideologické tendence v konkrétních dílech?    představení dobových souvislostí, autorůnávrhy k četbě (referátům): J.

Knap, F. Křelina, F.

Neužil, R. Habřina - Ohnivá země a další5.

Region - spisovatel a "jeho" kraj     možnosti teoretického vymezení a literárního zkoumání    regionalismus a jeho literární a mimoliterární souvislosti - francouzský regionalismus, teoretické koncepty domácího regionalismu a pokusy o jeho aplikování (B. Slavík, J.

V. Sedlák), lyrizovaná próza (naturizmus) na Slovensku (F. Švantner, M.

Figuli)návrhy k četbě (referátům): J. Deml - Rodný kraj, Pro budoucí poutníky a poutnice, F.

V. Kříž - Děti země, A zpívají, F. Švantner - Horiaci vrch, Malka, M.

Figuli - Pokušenie, Tri gaštanové kone 6. Příroda a krajina v dílech dalších autorů - různá pojetí a konkrétní "obrazy" krajin    impresionismus a jeho "textualizované" krajiny - F.

X. Svoboda, K.

Sezima    krajina a prostorová sémantika v dílech: J. K. Šlejhar - Dojmy z přírody a společnosti, Co život opomíjí, Kuře melancholik, J.

Váchal - Šumava umírající a romantická, J. Glazarová - Advent, J. Čep - povídky, J.

Durych - Rekviem, V. Vančura     pojetí přírody v rané avantgardě - dílo R.

Svobodové (secesní ornamentika a prostorovost), expresionismus (Č. Jeřábek, rané povídky K. Čapka - Boží muka, J. Čapka)      žánr "přírodní prózy" - J.

Vrba, J. Tomeček, R.

Těsnohlídek

Anotace

Seminář se zaměří na interpretaci textů se záměrem uvažovat o klíčových aspektech uměleckého zobrazení prostoru v české (příp. slovenské, polské) umělecké próze daného období. Jednou z otázek, na níž se účastníci semináře prostřednictvím svých referátů a řízené diskuze pokusí zodpovědět, je otázka, zda je možné uvažovat o "textu krajiny" či "textu přírody" v souvislosti s konceptem "textu města" ("městského textu").

Základní metodickou příručkou bude kniha Poetika míst Daniely Hodrové (především její úvodní část), další teoretické texty budou účastníkům semináře zprostředkovány. Zajímat nás bude především uplatnění teoretické metodologie na konkrétních dílech, ale rovněž tak i vztah literárně-teoretického diskurzu k motivům přírody, venkova, krajiny, jejich intertextuální přesahy, ale i interdisciplinární dimenze.

Cílem předmětu bude prostřednictvím interpretací vybraných prozaických textů (jejichž volba by se měla volně přidržet vymezeného období, tedy cca 1918-1939), seznámit účastníky semináře s tím, jak se prostorovost a její konkrétní vyjádření v textu uplatňuje v celkovém sémantickém plánu díla (motiv, topos, příp. kompozice, princip binárních opozic), jak funguje v širší literárněhistorické perspektivě, příp. i její ideologizační a mytyzující tendence (mýtus krajiny, mýtus venkova) atd.