Charles Explorer logo
🇨🇿

Moderna v izolaci. Hybridní subjekty a prostory paralelního čtení

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO100272

Sylabus

Tematické okruhy. Rozvrh semináře

STYLIZACE VRSTEV 00. Úvod. Rozdělení úkolů 01. Nelidské mezi subjektem a loutkou 02. Subjekt v kůži a v masce 03. Subjekt jako hra a sešívání 04. Nečitelný subjekt a zvířecí mechanismus

ALTERNATIVNÍ PROSTOR 05. Snící subjekt a estetika vitríny 06. Subjekt jako melancholický projekt a mechanický jazyk 07. Subjekt před sklem

ASOCIALIZACE 08. Subjekt v díře 09. Subjekt v díře II 10. Ironie romantického subjektu 11. Izolacionismus v současném umění

Anotace

Seminář nabízí alternativní pohled na problematiku uměleckého subjektu v době, která poznává, že jeho proklamované potlačení bylo také jedním z jeho vlastních záměrně přehnaných projevů - přesně v souladu se samotnými strategiemi subjektu, zaměřenými na neustále se (od něčeho) osvobozující přežití.

Mezní zkušenosti tvůrce v době moderny, a především ve 20. století, ukazují na jedné straně řadu jakoby osudových zásahů dějin, reprezentovaných zejména mocí v různých podobách, které se podílejí na potlačování, usměrňování, hlídání a ničení tvorby. Paralelně s vnějšími podmínkami izolace, které samy o sobě mohou tvorbu radikalizovat, se ovšem v aktivitách některých solitérů a autorů na okraji společnosti rozvíjejí formy jiného, ne-li přímo esenciálního izolacionismu a pro "psaní díla" nezbytné distance.

Z toho by mělo být zřejmé, že slovo hybrid nejlépe odráží podvojný vztah subjektu ke světu, jehož je zároveň obětí i výrůstkem, ale také jeho vztah ke čtenáři ("psaní pro nikoho" či pro sebe), k tradici či minulosti (radikální odmítání i rozmanité formy transgrese) a samozřejmě k sobě samému.

Banální myšlenku, že izolace a distance jsou jednou ze základních podmínek umění, chceme rozšířit nejen o historické souvislosti, ale především o aspekt (de)estetizace a pseudoestetizace subjektu, viděný v linii podob, které na sebe postupně se tříštící tvůrčí subjekt bral. Tuto orientační linii předběžně vyznačují: Kleist, dandy, Kafka, Elsa von Freitag-Loringhoven, Claude Cahun, Hans Bellmer, Robbe-Grillet; a na domácím území např.: nostalgický eklektik, Štyrský, Hynek, Nápravník, Dvorský, Šebek.

Seminář předpokládá četbu a interpretaci základních děl radikální estetiky i okrajových dokumentů podle zájmu účastníků. Chtěl by se podílet na praxi, která počítá jak s textem, tak obrazem, filmem, zvukem atd. Úkolem pro každého účastníka bude kromě samostatného referátu/vstupu vždy návrat k předcházejícímu semináři formou 1-2 diskusních otázek.

Kurs je vhodný jako doplňující seminář k Literatuře 1. poloviny a 2. poloviny 20. století či Metodám literární vědy.