Primární literatura bude k dispozici on-line, jakož i většina sekundární literatury.1. Svět sešitových románů (Rodokaps, Večery pod lampou, Románové novinky, Divoký západ, Hvězda, Čtení pro ženy apod.)Primární textyJ.
Danda: Spoutaný kraj. (Rodokaps)Gita Šponarová: My, vdané učitelky. (Čtení pro ženy)Sekundární textPavel Janáček: "Populární literatura v moderní české literární kultuře." In: Pavel Janáček: Literární brak. Operace vyloučení, operace nahrazení 1938-1951.
Brno: Host, 2004, s. 17-59.2. Detektivní a dobrodružná četbaPrimární textyPierre Souvestre - Marcel Allain: Fantomas. (1971)Z pamětí amerického detektiva Léona Cliftona.
Bažina springfontainská. (1907)Sekundární textyTomáš Horváth: "Muži s multiplikovanými tvárami." Česká literatura 57, 2009, č. 4, s. 486-502.Michal Jareš: "Krvavý masopust oregonský aneb Svět "amerického" detektiva Léona Cliftona jako exotika pro nenáročného čtenáře." In: Kateřina Bláhová - Václav Petrbok (eds.): Cizí, jiné, exotické v české kultuře 19. století. Praha: Academia a KLP - Koniasch Latin Press 2008, s. 330-335.3. Červená knihovnaPrimární texty Jožka Jabůrková: Dítě lásky. (1930-1931, Rozsévačka).
Maryna Radoměrská: Světlo jeho očí. (1934-1935, Hvězda).Sekundární textDagmar Mocná: "Zlatý věk červené knihovny." In: Dagmar Mocná: Červená knihovna: studie kulturně a literárně historická. Praha - Litomyšl: Paseka 1996, s. 83-107.4.
V zájmu obecné mravnosti. Erotická literatura a její potírání.Primární texty Bedřich Böhnel: Nemravní.
Román ze středoškolského prostředí. (1920)František Trefný: Záletná paní Mánička. (1933)Sekundární textyKarel Čapek: "Eros vulgaris." In: Karel Čapek: Marsyas čili Na okraj literatury. Praha: Fr.
Borový 1948, s. 173-185. Tomáš Pavlíček: "V zájmu obecné mravnosti.
Erotika, literatura a cenzura 1918-1939." Dějiny a současnost 33, 2011, č. 9, s. 37-40.5. Na západ! Exotika v pojetí avantgardyPrimární texty Jaroslav Seifert: Neviditelný jezdec. (Prolog indiánské povídky). (1922, Proletkult)Karel Schulz: Pro žezlo aztéckého krále. (1943, Rodokaps)Sekundární textyPetr A.
Bílek: "Diskurzivní prostor popkultury aneb Proč by Otokar Březina neměl přejet krtečka." Slovo a smysl 3, 2006, č. 6, s. 23-49. Karel Teige: "Nové umění a lidová tvorba." Červen 4, 1921, č. 12, s. 175-177.
Jiří Wolker: "Umění všední či nedělní?" Var 1, 1921-22, č. 8, s. 251-254.6. Na východ! Exotika Sovětského svazuPrimární texty Julius Fučík: V zemi, kde zítra již znamená včera. (1932)Bedřich Václavek: SSSR v československé poezii. (1936)Sekundární textyTomáš Glanc: "Příliš rychle, příliš rychle, příliš silný je ten dojem" (Enthusiasmus a extáze Julia Fučíka v jeho textech o Sovětském svazu)." In: F.
A. Podhajský: Julek Fučík / věčně živý.
Brno: Host 2012 (v tisku).Ondřej Sládek: "Julius Fučík o Sovětském svazu aneb cesty ‚tam‘ a zase ‚zpátky‘." In: F. A.
Podhajský: Julek Fučík / věčně živý. Brno: Host 2012 (v tisku).7.
Populární kultura za protektorátu. Od městské legendy k superhrdinovi (mýtus o Pérákovi) Primární textyPetr Janeček: Černá sanitka.
Druhá žeň. Pérák, ukradená ledvina a jiné pověsti.
Praha: Plot, 2007.Morten - Jan Bažant: "Projekt Pérák." In: Komiksfest! revue 3, Praha: Labyrint, Sequence 2009, s. 12-42.Petr Stančík: Pérák. Brno: Druhé město, 2008.film: Jiří Brdečka - Jiří Trnka: Pérák a SS. (1946, 13min)8.
Mezi sorelou a westernemPrimární texty (vybrané pasáže)Petr Raichl: Zachránce. Román ze života amerických Čechů. (1947)K.
F. Sedláček: Luisiana se probouzí. (1952)Sekundární textyDaniela Hodrová: Žánrový půdorys tzv. budovatelského románu.
In: Hana Hrzalová - Radko Pytlík: Vztahy a cíle socialistických literatur. Praha: Ústav pro českou a světovou literaturu ČSAV, 1979, s. 121-140.9.
Proměny textu I - Od Anny k proletářcePrimární textyIvan Olbracht: O Anně, rusé proletářce. (1925-1926, Reflektor)Ivan Olbracht: Anna proletářka. (1951)Sekundární textyDagmar Mocná: "Recepce Anny proletářky." Česká literatura 33, 1985, č. 3, s. 205-218. Dagmar Mocná: "Anna proletářka v proměnách adresáta." Česká literatura 31, 1983, č. 6, s. 514-527. 10.
Proměny textu II - Jak se stát socialistickým realistouPrimární texty (vybrané pasáže)Géza Včelička: Kavárna na hlavní třídě (1932, 1956)Vašek Káňa: Dva roky v polepšovně (1930), Válkou narušení (1951)Sekundární textyPetr Šámal: Jak se stát socialistickým realistou. Přepracované vydání sebe sama.
In: Petr Šámal (ed.): Literatura socialistického realismu: východiska, struktury a kontexty totalitního umění. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR 2009, s. 43-70. 11.
Závěrečné shrnutí: "Vysoké" a "nízké" umění, literární brak.Texty:Pavel Zahrádka: "Rozlišení mezi vysokým a nízkým uměním." In: Pavel Zahrádka: Vysoké versus populární. Praha: Periplum 2009, s. 16-31.Pavel Zahrádka: "Estetický hierarchismus.
Pojem masy." In: Pavel Zahrádka: Vysoké versus populární. Praha: Periplum 2009, s. 56-71.
Peter Liba: "‚Vysoké‘ a ‚nízké‘ v literatuře". In: Peter Liba: Kontexty populárnej literatúry.
Bratislava: Tatran 1981, s. 50-73. Oldřich Sirovátka: "Od literatury k braku: Cesty a mechanismy české konzumní četby ve 20. letech." Česká literatura 25, 1977, č. 3, s. 210-223.K slovníkovým definicím populární literatury zejména: Nünning: Lexikon teorie literatury a kultury.
Brno: Host 2006, Mocná - Peterka: Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004.
V semináři budeme sledovat proměny a čtenářské strategie tzv. pokleslých žánrů v období 20. - 50. let 20. stol., obvykle označovaných jako literární brak či literatura populární. První polovina semináře bude spočívat v hledání kontur jednotlivých žánrů (detektivka, červená knihovna, erotické, pornografické, cestopisné romány etc.) a zachycování jejich proměn v dynamickém kulturním poli první republiky.
Následně se zaměříme na vztah populární literatury k jiným diskurzům (avantgarda, socialistický realismus) a proměny její funkce v období, kdy výrazněji vstupovala do služeb nově dominujících ideologií, což budou odrážet např. přepisy děl populární literatury podle požadavků socialistického realismu. Průběžným tématem semináře je vztah populární literatury a cenzury jako permanentní snahy udržet tzv. nevhodnou četbu na periférii literárního systému mimo zájem širokého čtenářstva.