Charles Explorer logo
🇬🇧

Czech Literature of the First Half of the 20th Century (till 1939)

Class at Faculty of Arts |
ABO100280

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

I.                   Zimní semestr

 ● Kontext symbolismu. Idea syntetismu a nové poezie

Otokar Březina – Svítání na západě (1896)

 ● Problematika umělecké dekadence. „Na radikálním křídle moderny“…

Jiří Karásek ze Lvovic – Gotická duše (1900)

 ● Kontext postsymbolistního slovesného umění I. Skepse

Karel Toman - Torzo života  (1902)

 ● Kontext postsymbolistního umění II. Experiment

Josef Čapek: Vodní krajina; Almanach na rok (1914)

 ● Kontext postsymbolistního umění III. Vize

S. K. Neumann: Nové zpěvy (1918)  

 II.                Letní semestr

 ● Devětsil a Nové umění proletářské (1922). Revoluce

●  Seifert – Nezval. Dvě podoby devětsilské proletářské poezie

●  Poetismus (1924). Program

● Pantomima (1924). Poezie pro pět smyslů

● Karel Teige: Manifest poetismu (1928). Rekapitulace a výhledy

● Deset let surrealismu (1934)

 ● Vítězslav Nezval: Absolutní hrobař (1937)

 ● Surrealismus proti proudu (1938)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Přednáška je koncipována jako dvousemestrální kurz, jehož cílem je nastínit prostřednictvím vybraných charakteristických textů a dobového kontextu některé z určujících dominantních tendencí a směrů české literatury 1. poloviny 20. století. Smysl kurzu spočívá nejen v získání určité sumy znalostí o vymezeném období, ale také ve vypěstování postoje, který tkví v neustálé konfrontaci individuální čtenářské zkušenosti a jejího vztahu k dobovému literárnímu a šířeji kulturnímu kontextu.

Jednotlivé básně, prózy či odborná (popř. esejistická) pojednání budou prezentovány nejen jako objekty textové analýzy, ale také jako zástupky širších problémových okruhů, proměnlivých – a tedy živých – pouze díky neustálé konfrontaci s proměňujícím se chápáním celku literatury daného období. Dvousemestrální kurz je volně rozdělen na dvě části, které budou opřeny o dvě kontextová těžiště.

První část, přibližně vymezená zimním semestrem, bude věnována problematice literárního a uměleckého modernismu, druhá část, vymezená letním semestrem, pak problematice meziválečné umělecké avantgardy.