Navrhované tematické okruhy:Program semináře se bude odvíjet v souladu s výběrem konkrétních deníků k četbě a k referátům.
Motto: "Skutečnou bolestí je cítit, jak se v tobě přesouvá vlastní myšlení." (Antonin Artaud)
- tematika holocaustu ve vztahu k možnosti deníkového svědectví (Hana Bořkovcová)
- deníky J. Ortena a jejich motivická pestrost (vztah deníku a literárního díla)
- Milada Součková - Svědectví-deník z roku 1939 (napětí individuality a dějin, typ intelektuálního deníku)
- poetika všednosti v deníkové literatuře spisovatelů Skupiny 42 (J. Kolář, J. Hiršal)
- Události Jana Hanče - deník jako jediný možný způsob žít
- Vaculíkův Český snář jako memento prchavé paměti a neklidné doby
- Zábranovy deníky jako svědectví o životě v "nepolevující bolesti"
- projekt totálního shrnutí životní zkušenosti v Otevřeném deníku Jana Vladislava
- "šílenství" a moc imaginace - deník a labyrinty mysli (M. Bartošová, M. Macháček)
- atp.
Seminář se zaměří na prozkoumání variet deníkové literatury v "české" literatuře 20. století u vybraných autorů (J. Orten, F. Kafka, H. Bořkovcová, M. Součková, J. Kolář, J. Hanč, J. Hiršal, I. Diviš, J. Zábrana, L. Vaculík, J. Vladislav, M. Bartošová ad.). Deník bude nahlížen jako specifický sebereflexivní text, jehož cílem je artikulovat zkušenost bytí (tj. snaha vyjádřit rozpor mezi myšlením, jazykem a reprezentací skutečnosti) - z toho plyne řada filozofických, estetických, literárněvědných otázek, jejichž prozkoumání bude základním cílem semináře. Nabízí se témata jako: autor, řeč, dílo, autenticita, "pravdivost", identita (v) textu. Kde začíná literatura, něco víc než zápis? Co je to dílo? Jaké jsou hranice (sebe)vyjádření? Jak se životní zkušenost skrze deník vztahuje k historickému horizontu? Deník lze rovněž vnímat jako ego-dokument, svědectví, tedy zaměřit se také na historický kontext, okolnosti jeho vzniku (tematika holocaustu, poetika všednosti u členů Skupiny 42, deník jako prostředek vyjádření životní zkušenosti, psychická nemoc atd.).
Náplní jednotlivých seminářů bude analýza jednoho deníku (či pasáže) a její konfrontace s vybraným teoretickým textem (sekundární literaturou) v rámci předem daného tématu.