Charles Explorer logo
🇨🇿

Surrealismus: Jedna z cest poetismu

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO100391

Sylabus

Tematické okruhy: a) konec velkého karnevalu: druhá fáze poetismu: poetismus na rozcestí (konec opojení, tematizace smrti, zániku - vliv K. Biebla (Nový Ikaros), proměna poetiky V.

Nezvala (Básně noci): melancholie, duševní introspekce jako součást básnické výpovědi, aktualizace lidské i autorské individuality, pojetí času jako spění ke smrti) b) permanentní revoluce: francouzský surrealismus jako inspirační zdroj surrealismu českého: vznik a vývoj francouzského surrealismu, první a druhý surrealistický manifest A. Bretona, klíčové texty (Magnetická pole), ideologie a surrealismus, reflexe fr. surrealismu u nás (Teige, Štýrský, Toyen, Nezval…) c) poetismus proti surrealismu: Teige a Nezval proti surrealismu, problematika vůle v umělecké tvorbě, konfrontace poetismu a francouzského surrealismu d) artificialismus proti surrealismu: koncepce výtvarného umění u Štýrského a Toyen d) otázky českého surrealismu: vymezení pojmů, estetiky, teoretické postuláty (založení čs. surrealistické skupiny, první česká surrealistická výstava, surrealismus literární a surrealismus ve výtvarném umění - paralely / odlišnosti s fr. surrealismem) e) Sen, halucinace, nevědomí, virtuální a mentální objekty: psychologické modely v surrealistické poezii - surrealismus v kontextu psychoanalýzy Sigmunda Freuda a Bohuslava Brouka f) čirá existence: omezení vůle jako podmínka absolutní tvorby - surrealismus v perspektivách filosofie A.

Schopenhauera a problém fragmentu g) démoničnost hmoty a nesrozumitelnost jsoucího: problém hmoty a umělecké formy v surrealistickém umění, surrealistický fragment, deformace textu a výrazu

Anotace

jednosemestrální seminář, navazující na seminář Estetika a poetika U.S. Devětsil.

Seminář se zaměří na třetí uměleckou fázi U.S. Devětsilu a na proměnu poetismu koncem 20. let 20. století a jeho přerod v poezii surrealistickou (v kontextu se surrealismem francouzským a s přihlédnutím k výtvarnému umění).