Tematické okruhy: 90. léta ("Syntetism v novém umění")
- kriticismus jako výchozí a určující hledisko vymezování moderního člověka a tvůrce vůči (nejen uměleckému) světu;
- vytvoření "vědecké kritiky" jako verifikovatelného teoretického rámce kritického hodnocení.
- modelace problému individuality jako klíče k chápaní principu umělecké jedinečnosti. 00. léta ("Boje o zítřek"; "Kritika patosem a inspirací")
- vyhrocenost kritického názoru vymezujícího určitý typ díla v jeho experimentálně-inovativní podstatě
- kritérium "života" jako kategorie intuitivně-iracionálního zdroje inspirace geniální osobnosti vytvářející svým dílem nový řád smyslové skutečnosti (její stylizaci)
- sledování stylových zákonitostí zakládajících kulturní organismus vyššího řádu 10. léta ("Duše a dílo"; "Vývoj a integrace v poezii Otokara Březiny")
- tendence k zachycení celistvého portrétu osobnosti, chápané jako scelující významotvorný princip díla
- koncepce díla jako výrazu zření duchovního řádu (obrat k literární historii a promýšlení jejích metodologických profilací
- otázka transcendence díla a osobnosti ("umění a náboženství") 20. - 30. léta ("O tzv. nesmrtelnosti díla básnického")
- promýšlení nadčasových kvalit vztahu umělecké individuality a díla, jeho hodnotových kritérií
- sílící aspekt společensko-politické kritiky (problematika nového státu, jeho duchovního založení a praktických mechanismů
- hledání vztahu k poválečné umělecké avantgardě (jakkoli se vztah předválečné avantgardě u Šaldy příliš netematizoval). Devětsil chápal vzhledem k vůli k experimentu a světonázorové vyostřenosti jako důsledek naplnění logiky dějin ("O nejmladší poezii české")
- Šaldův zápisník - syntéza postojů a argumentů
Seminář se v několika vybraných sondách pokusí zmapovat různorodé fáze, jimiž procházelo dílo zakladatele moderní české umělecké kritiky F. X. Šaldy.
Seminář se bude opírat o četbu a analýzu vybraných textů ze Šaldova díla na pozadí reflexe soudobých uměleckých a kritických postupů a v konfrontaci s pozdějším literárněhistorickým uchopením.