Charles Explorer logo
🇨🇿

Jak číst poezii 1

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO100420

Sylabus

0 POETIKA A POEZIEV. M. Žirmunskij: Úkoly poetiky, in týž: Poetika a poezie, 1980, s. 9-49R.

Jakobson: Lingvistika a poetika, in týž: Poetická funkce, 1995, s. 74-1051 LYRICKÝ SUBJEKTJ. Neruda: Vnitřní život (Knihy veršů)M.

Kubínová: Motivovanost v lyrické poezii, in táž (ed.): O poetice literárních druhů, 1995, s. 45-76 (také zde)M. Červenka: Fikční svět lyriky, 2003A. Kapustová: Valence lyrického subjektu.

Jak také vnímatel rekonstruuje z básnických textů lyrický subjekt, Česká literatura 59, 2011, č. 3, s. 394-415P. A.

Bílek: Lyrický subjekt a lyrická situace. K otázce konstrukční, kontrolní a interpretativní funkce v lyrice, in B.

Fořt, J. Hrabal (ed.): Od struktury k fikčnímu světu, 2004, s. 141-l642 RÝMV.

Závada: Monolog (Siréna)M. Červenka: Dekanonizace rýmu, in kol. Pohledy zblízka, V.

M. Žirmunskij: Rým, jeho historie a teorie, in týž: Poetika a poezie, 1980, s. 187-247L. Pszczołwska: Rym, 19723 METAFORA V.

Nezval: Noci (Básně noci)R. Jakobson: Dva aspekty jazyka a dva typy afatických poruch, in týž: Poetická funkce, 1995, s. 55-74J.

Pavelka: Anatomie metafory, 1982 (3. a 4. kapitola)J. Mukařovský: Básnická sémantika, 19954 KOMPOZICEJ.

Kainar: Stříhali dohola malého chlapečka (Nové mýty) J. Mukařovský: Kompozice básnického díla, in Studie o Janu Mukařovském, 1991, s. 85-144F.

Všetička: Kompoziční výstavba básnického díla, in týž: Stavba básně, 1994, s. 11-35V. M. Žirmunskij: Kompozice lyrických básní, in týž: Poetika a poezie, 1980, s. 249-253J.

N. Tyňanov: O kompozici Evžena Oněgina, in týž: Literární fakt, 1988. s. 316-348K.

Hausenblas: O pojetí kompozice, Slavica Pragensia 11, 1969, s. 113-124 K. Hausenblas: Stylizace a kompozice, in týž: Výstavba jazykových projevů a styl, 1971, s. 43-54

Anotace

Seminář bude věnován pozorné četbě, rozboru a interpretaci čtyř básnických textů. Každá z básní bude východiskem pro analýzu jednoho z prostředků či postupů básnického jazyka (lyrický subjekt, rým, metafora, kompozice).

Po metodologické stránce se seminář bude opírat především o texty formalistické, strukturalistické a texty angloamerické "nové kritiky". Cílem kurzu je, aby studenti prohloubili znalosti poetiky získané v základních seminářích.

Seminář bude zaměřen prakticky a studenti budou vedeni, aby získané znalosti byli schopni uplatnit při samostatném rozboru uměleckého textu.