Charles Explorer logo
🇬🇧

Images of Past

Class at Faculty of Arts |
ABO100445

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sylabus:

1)      Reprezentace romského holocaustu v české komunikativní a kulturní paměti - případová studie pro vymezení pojmů (komunikativní vs. kulturní paměť, medialita vzpomínání, kulturní trauma aj.).

2)      Reprezentace válečného násilí v české populární kultuře - případová studie pro ohledání případného paradigmatického zlomu ve vzpomínkové kultuře (nový řád paměti - Aleida Assmannová).

3)      Foucaultovská archeologie paměti: proměny hereckých autobiografií v průběhu let (kauza Dana Medřická a Karel Höger).

4)      Herec jako symbolické místo paměti - případová studie Jan Werich.

5)      Románové reprezentace minulosti - paměť a literatura (Renate Lachmannová).

6)      Případové studie k tématu I.: studenti prezentují vlastní analýzy dle výběru.

7)      Filmové reprezentace minulosti - paměť a film (Robert A. Rosenstone).

8)      Případové studie k tématu II.: studenti prezentují vlastní analýzy dle výběru.

9)      Rodinné album: fotografie jako médium komunikativní paměti.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Seminář se zaměřuje na analýzu, srovnání a interpretaci obrazů minulosti. Zohledňuje širokou škálu médií, jež mohou tato zobrazení zprostředkovat (literatura, film, fotografie, historiografie aj.).

Seminář se věnuje reprezentacím minulého jak v kontextu kolektivního vzpomínání (kulturní paměti), tak v kontextu osobních vzpomínek. Materiálově vychází především z českého kulturního prostoru.

Analýza a interpretace jednotlivých zobrazení usiluje jednak o postižení možných modů reprezentace (ve smyslu teorií Haydena Whitea), dále o aplikaci různých teoretických konceptů reprezentace (Michel Foucault, Louis Marin aj.) a také o uchopení fenoménu kolektivního vzpomínání (Aleida Assmannová). Nepůjde tedy "jen" o interpretaci možného významu jednotlivých literárních textů, fotografií či filmů (uzavřenou v jasně ohraničeném prostoru daného "textu"), ale též o reflexi odpovídajícího recepčního kontextu a možné společenské funkce zobrazování minulosti.

Osové téma budou představovat obrazy latentně traumatických událostí (v rámci kolektivní i osobní paměti) a možné způsoby jejich symbolického zprostředkování pomocí reprezentace. Seminář je dvousemestrální.