Charles Explorer logo
🇬🇧

HIstorical Poetics of Popular Culture

Class at Faculty of Arts |
ABO100575

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sylabus 1) Kořeny populární kultury v literatuře staršího období. 2) Mediální posuny v průběhu 19. a raného 20. století a jejich vliv na utváření sféry populární kultury. 3) "Kafka jde do kina": Polyfonní rozptyl kultury prvních dvou desetiletí 20. století. Od avantardních konceptů nefigurativního umění pro elitu až po masový dopad filmové produkce.

Kubismus, abstraktní malba, konceptualizace národa a etnika/rasy (Griffith: The Birth of the Nation; Mitteleuropa; O. Spengler), modernismus jako deklarace životního pocitu krize světa, groteska a její posun k serióznímu obrazu krize světa (Ch.

Chaplin), horror jako žánr generující životní pocit (Fantomas, Nosferatu, Kabinet dr. Caligariho), etablování jazzu a blues jako vlivných hudebních forem, přijetí fragmentu na místo dosavadní komplexnosti. 4) Metropolis: Svět jako uměle vytvořený dokonalý systém.

Utopické a antiutopické obrazy světa (S. Ejzenštejn a raný sovětský film, F.

Lang: Metropolis), detektivní příběh jako triumf práva a trestu nad zločinem a chaosem (A. C.

Doyle, A. Christie, R.

Chandler), nástup propagandistického umění (sovětský komunismus a nástup nacismu). 5) Mickey Mouse, Kačer Donald, Pepek námořník, Goofy; Sněhurka a sedm trpaslíků, Pinnocchio, Fantasia, Bambi ad.: Impakt animovaného non-lidského hrdiny ve 30. letech. Svět Walta Disneyho jako svět ideálního kulturního kapitálu. 6) Superman, Captain Marvel, Batman, Captain America ad.: Koncept supermana ve 30. - 50. letech.

Jedinec a jeho vliv na dění světa. Posuny od internalizované duše a mysli k exteriorizaci hodnot.

Srovnání se superhrdinou 70. a 80. let (Rambo, Rocky, Conan, trilogie Terminátor, tetralogie Indiana Jones). 7) Western jako produktivní žánr dekády "nukleární rodiny": 50. léta (The Gunfighter, The Searchers, The Alamo, The Magnificent Seven). Pozdější modifikace a metamorfózy žánru a toposu "dobývání západu".

Související kulturní produkty (country music). 8) Rock’n’roll a jeho proměna v rock v 60. letech. Nástup hudby s "autentickým postojem".

The Beatles a další ikony 60. let jako činitelé radikální proměny fungování popkultury. 9) James Bond: Od Dr No ke Quantum of Solace jako cesta prototypu stabilního hrdiny v nestabilní době. Významotvorné implikace vývoje celé knižní a filmové série.

Hrdina jako komerční produkt. Product placement a další inovované postupy na časové ose padesáti let. 10) Hvězdné války: Nástup moderního mýtu a eliminace hranic "vysoké" a "pokleslé" kultury. 11) Od sci-fi k fantasy: Proměny žánrového principu utváření možného světa a dopady této proměny na způsoby vnímání a vztahu k fikčnímu světu (2001: Space Odyssey, Blade Runner, Alien versus filmy s Batmanem, Shreck, Hellboy ad.). 12) J.

K. Rowlingová, Paulo Coelho, Dan Brown a další literární hvězdy současnosti.

Interaktivní relace struktury díla a marketingové strategie.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz je založen na vývojově koncipované interpretaci stěžejních děl a událostí světové populární kultury. Přednáška se koncentruje na vlivné diskursivní činnosti širokého dosahu, které prokázaly potenciál měnit hodnotové, etické a antropologické soubory lidských předpokladů o světě a roli člověka v něm. Přednáška je metodologicky koncipována na propozici širokého pole kulturní produkce, v němž jednotlivé výtvory a události ve vzájemné interakci buď polyfonně zesilují určitá významová směřování (diskursivní činnosti), anebo je navzájem oslabují a eliminují. Jádrem přednášky bude obraz světa produkovaný vlivnými médii a kulturními žánry, analyzovaný intermediálně, ale se zřetelem především na oblast "západní" kulturní produkce, tedy produkce v transatlantickém prostoru Evropy a obou amerických kontinentů. Jádrem kurzu je analýza mediálních obsahů a poetiky vlivných děl světové kultury masového dopadu. Se vstupem do 2. poloviny 20. století bude kromě analýzy dosud již existujících médií a kulturních žánrů věnována pozornost i konstituování a vlivu nových médií, stejně jako proměnám prezentace popkulturních produktů ("rozšiřované vesmíry", v nichž koexistují díla jednotlivých žánrů, ale i propojenost popkulturních děl a spotřebních předmětů) a novým způsobům jejich intertextového zesíťovávání.

Cílem kurzu je nabídnout posluchačům analyticko-interpretační bázi pro vytvoření uceleného povědomí o stěžejních obrazech světa, vytvářených vlivnými diskursivními činnostmi na poli kulturní produkce ve smyslu pole uměle generovaných významů. Absolventi kurzu by tak měli získat nejen relativně kompletní povědomí o stěžejních obrazech světa, vyprodukovaných euroamerickou mediální kulturou 20. století, ale měli by také v praxi vidět a pochopit fungování analytických a interpretačních nástrojů, jimiž může být sféra masové kultury jako stěžejní oblast vytváření obrazů světa uchopena a vyložena. Interpretační pozornost bude vždy věnována jednomu či dvěma klíčovým dílům, výklad ale bude zároveň synekdochicky naznačovat i interpretační možnosti pro díla obdobného typu, která s daným tematickým trsem souvisejí.