Charles Explorer logo
🇨🇿

Metafory moci

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO100576

Sylabus

Tematické okruhy: 1) Písmo, psaní, kulturní paměť orální x scripturální kultura kultura  a paměť, vzpomínkové figury

(Ong, Assmann, Platón, Derrida, Rorty, Yates, Halbwachs,Vašíček) 2) Mýtus, orální kultura a technika "přivlastnění"

Špaletová, Rittstein: Proč je noc černá 3) Cizí a jiné v rámci středověké křesťanské kultury středověká fantastika, "nepřiznané cizí" (Marco Polo: Milion, Mandevilla) obraz druhého, jiného, cizího; obraz nepřítele (Dobytí Lisabonu na Maurech roku 1147) 4) Objev "nového světa" a hledání "ztraceného ráje" divoch, divočina x nalezený ztracený ráj cizí jako exotika budící úžas 5) Barokní fascinace jiným a nesrozumitelným nová podoba jiného - extáze a mystika (barokní poezie, Terezie z Ávily, Juan de la Cruz) misionáři versus renesanční objevitelé - touha po dálkách a nekonečnu (Kalista: Cesty ve znamení kříže) 6) "robinsonáda" - ušlechtilý divoch, gentleman  

Chateaubriand, Defoe, Rousseau

Moderní "divočina" - Conrad, Golding, Kafka 7) Vědec, expedice, taxonomie cizího (Humboldt, Darwin, Holub) 8) "Evangelium" zdraví a čistoty

"klinický" diskurz - společnost jako klinika, zdraví  x nemoc, podoba druhého a jiného uvnitř společenství, "dispozitiv moci" (Foucault)

Metafora čistoty (a zdraví) nahrazuje obraz nalezeného a ráje; obraz nepřítele jako nečistého 9)            Metafory nemoci (Sontagová,…); nemoc jako klíčový obraz modernistické prózy  

Četba:

A) psaní a kulturní paměť, orální a skripturální kultura

ONG, Walter: Technologizace slova: mluvená a psaná řeč. Praha: Karolinum, 2006.

      Orální charakter jazyka, s. 13-24

                        Některé psychodynamické vlastnosti orality, s. 41-92

                        Psaní mění strukturu vědomí, s. 93- 134  

Lévi-Strauss: Věda konkrétního (Myšlení přírodních národů)

Špaletová, Rittstein: Proč je noc černá  (vybrané kapitoly)            

 B) Objev nového světa a hledání ztraceného ráje

Cesty Kryštofa Kolumba. Deníky, listy, dokumenty. Praha: Orbis, 1958

Bernal Díaz del Castillo: Pravdivá historie dobývání Mexika. Praha: Odeon 1980

Cortés, Hernán: Dopisy. Praha: Argo, 2000.

Sláva  a pád Tenočtitlanu. Dobytí Mexika očima poražených. Praha: Odeon, 1969

Bartolome de Las Casas: O zemí indijských pustošení a vyklidňování zpráva nejstručnější. Praha: Lidová demokracie, 1954.

                                   (z uvedených titulů jen vybrané pasáže!)  

 C) Moderní a modernistická divočina

Chateaubriand: Atala, René

Defoe: Robinson Crusoe

Golding: Pán much

Conrad: Srdce temnoty

Kafka: Starý list  

D)  evangelium zdraví a čistoty

FOUCAULT, MICHEL: Psyhologie a duševní nemoc. Praha: Dauphin, 1997

SONTAGOVÁ, SUSAN: Nemoc jako metafora. Aids a jeho metafory. Praha, Mladá fronta 1997

Alexander Hohenstein: Warthegau: deník z let 1941-1942

Franz Kafka: Deníky, Thomas Mann: Kouzelný vrch, Bruno Schulz: Sanatorium na věčnosti, Huysmans: Naruby, Sartre: Nevolnost, Thomas Bernhard: Wittgensteinův synovec, Amras, Jelineková: Pianistka, Solženicyn: Rakovina, … - ze všeho vybrané pasáže  

Anotace

Téma kurzu se inspiruje klíčovou otázkou kulturní antropologie - jak se konstituuje "naše" kultura na základě konfrontace s kulturou cizí a neznámou. Jakou diskursivní praxi zakládá polarita "my x oni", příp. "já x ten druhý" ? Jaké mechanismy má kultura k dispozici, aby se mohla s "cizím" (případně nepřátelským) vyrovnat ? Klíčovým materiálem, v němž budeme hledat odpovědi na tyto a další kulturněantropologické otázky, bude literární text.

A to v celé škále "literárnosti" - od lodních deníků, dopisů jezuitských misionářů přes cestopisy k románům. Zaměříme se především na techniku "přivlastnění" onoho cizího a neznámého. V okamžiku, kdy se "psaní" stává legitimizačním kulturním mechanismem, problematizuje se i podstata a povaha "literární fikce".

V druhé částisemestru se víc soustředíme na legitimizační obrazy moderní společnosti (čistota, zdraví versus špína, nemoc).