V kurzu se budou ob týden st řídat přednáškově zaměřené hodiny a hodiny věnované četbě a analýze textů. Přibližný rozvrh je následující: 1 - Úvod.
Základní otázky osvojování jazyka, historie, základní pojmy. 2 - Četba: výňatky z Pinkera, Jackendoffa, Tomasella. 3 - Předjazykový vývoj, vývoj vnímání řeči a zpracování jazykových a řečových informací u kojenců. 4 - Četba, bude zastoupen někdo z těchto autorů: Jusczyk, Eimas, Mehler, Newport, Mandler. 5 - Osvojování lexika: základní popis, referenční neurčitost, cesty k řešení. 6 - Četba (Markman, Reznick). 7 - Osvojování gramatiky, první kroky: MLU, první slovní kombinace, sémantický bootstrapping. 8 - Četba (Brown, Rice, Pinker) 9 - Osvojování gramatiky: morfologie, složitější syntax. 10 - Četba (Brown, Gleitman, Cynthia Fisher). 11 - Speciální témata: poruchy jazyka, bilingvismus 12 - Četba k poruchám a bilingvismu.
Úvod do problematiky osvojování mateřského jazyka. Výklad základních problémů ve studiu osvojování jazyka a základních teoretických pozic (nativismus, konstruktivismus, interakcionistické přístupy). Četba a analýza vzorových empirických studií sledujících různé aspekty dětského jazyka, zejména osvojování slovní zásoby a gramatických struktur.
Experimenty studující produkci a porozumění jazyku. Nástin problematiky vývojových poruch jazyka (vývojová dysfázie) a osvojování vícero jayzků (bilingvismus).