Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do teorie verše

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO300085

Sylabus

* Základní tematické okruhy kurzu:

V. Nezval a surrealismus, roztržka 1938.

Obrazy Toyen, výtvarná, fotografická a básnická tvorba J. Štyrského.

Surrealismus za války, J. Heisler - světlo a experiment, Entartete Kunst.

Rozpad a znovuoživení skupinových aktivit po válce, pracovní sborníky Znamení

Zvěrokruhu a Objekt 1-5.

Spořilovští surrealisté, poezie a teoretické práce Zbyňka Havlíčka - exaktnost a síla touhy.

Karel Hynek - mezi groteskou a nostalgií.

Vratislav Effenberger, filmové scénáře a útěk do reality.

Rytmické samomluvy Milana Nápravníka.

Surrealistická ?generace" šedesátých let: Karel Šebek, Petr Král, Stanislav Dvorský...

Anotace

Cílem interpretačně zaměřeného semináře je sledování vývojových proměn a konstant v literárních (a výtvarných) dílech, které se svým charakterem hlásí k surrealismu. Ač bývá existence českého surrealismu všeobecně spojována spíše s druhou polovinou třicátých let 20. století (od založení Skupiny surrealistů v ČSR r. 1934 až po Nezvalův pokus o její "rozpuštění", resp. po ztrátu oficiálních publikačních možností a následný přechod do ilegality za druhé světové války), byl to právě surrealistický důraz na imaginativní vyjádření, co v čase totalitních politických systémů představovalo prostor svobodné tvorby, a to hned pro několik generací autorů. V centru pozornosti semináře proto budou stát surrealistická díla vznikající - často tajně, pro úzký okruh přátel - v průběhu 40., 50. a 60. let. Rok 1969, jímž se záběr semináře uzavírá, nemá být ovšem chápán jako pevně daný mezník, ale jako jeden z možných časových bodů, jimiž lze surrealismus u nás periodizovat (r. 1969 dojde - byť dočasně - k uvolnění publikačních možností: knižně vycházejí teoretické práce Effenbergerovy, sborník Surrealistické východisko, první číslo revue Analogon...).

Jedním z ústředních témat kurzu přitom bude analýza toho, jakými způsoby poetika surrealistické imaginace reaguje na myšlenkovou a společenskou nesvobodu doby, v níž se - řečeno s Mukařovským - "nadrealita stala oficiální realitou". Stranou zájmu však nezůstane ani problematika vztahu slovesného a výtvarného projevu, surrealismem často tematizovaná, či jiné tvůrčí experimenty.

Předpokládá se, že absolventi semináře získají orientaci v etapách vývoje českého surrealismu, v proměnách jeho výrazových možností a myšlenkových forem, jakož i schopnost interpretovat vybraná surrealistická díla.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.