* Tematické okruhy:
Program bude sestaven podle počtu účastníků semináře a po dohodě s nimi z následujících textů (v ideálním případě jeden text na jedno setkání):
Friedrich Hebbel, Marie Magdalena (1844)
Henrik Ibsen, Stavitel Solness (1892)
Jaroslav Hilbert, Vina (1896)
Viktor Dyk, Tragikomedie (1902)
Jaroslav Hilbert, Falkenštejn (1903)
Viktor Dyk, Posel (1907)
Jiří Karásek ze Lvovic, Sen o říši krásy (1907)
Jiří Karásek ze Lvovic, Cesare Borgia (1908)
Arnošt Dvořák, Kníže (1908)
Jiří Mahen, Theseus (1909)
Jiří Mahen, Janošík (1910)
Arnošt Dvořák, Král Václav IV. (1910)
Viktor Dyk, Zmoudření dona Quijota (1913)
Jaroslav Hilbert, Kolumbus (1915)
Otakar Theer, Faethón (1916)
Stanislav Lom, Vůdce (1916)
Otokar Fischer, Přemyslovci (1918)
F.X. Šalda, Zástupové (1921)
Účastníci semináře by se v něm měli seznámit s vybranými podstatnými díly českého dramatu před první světovou válkou. Na základě analýzy konkrétních textů na pozadí historického kontextu (dobová kritika) půjde o postižení proměn tohoto druhu od děl z přelomu devatenáctého a dvacátého století k jeho podobě v některých dílech z období první světové války. To znamená celou škálu forem od ?měšťanského? dramatu, přes drama symbolistní, aktualizaci historického dramatu až k dramatu ?davovému?. Nepůjde tu ovšem jen o proměny formy, nýbrž i o historický kontext dramat, jejich aspekty umělecké, filosofické (Nietzscheovští hrdinové), sociální i politické (nacionální).
Těžiště práce studentů bude spočívat v přípravě jednoho referátu, četbě všech textů probíraných na seminářích a diskusích o nich. Zápočet bude udělen za odevzdání referátu v písemné podobě o rozsahu nejméně 2000 slov.
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.