* Tematické okruhy: 1. Josef Jungmann, formování národního programu a jeho realizace (Jungmann, J.: Boj o obrození národa, výb. 1948) 2.
Situace a proměny poezie v 10. a 20. letech (Sebrání básní a zpěvů, vyd. 1917, Lyrika českého obrození, výb. 1940, Polák, M. Z.: Vznešenost přírody, 1818, Kollár, J.: Slávy dcera, 1824, 1832, Čelakovský F.
L.: Ohlas písní českých, 1839) 3. Situace a proměny prózy v 10. a 20. letech (Kramerius, V.
R.: Knížky lidového čtení, výb. 1988, Linda, J.: Záře nad pohanstvem, 1818, Marek, J.J.: Známosti z průjezdu, 1838) 4. Romantismus: individuum a společnost (Hledání modrého květu, výb. 1988, Kalina, J.J.: Básnické spisy, 1874, Mácha, K.
H.: Máj, 1836, Nebeský, V. B.: Básně, vyd. 1913, Sabina, K.: Hrobník, 1844) 5.
Dovršení obrozenského úsilí & formování nového programu (Erben, K. J.: Kytice, 1853, Havlíček, K: Obrazy z Rus, 1886, Sabina, K.: Oživené hroby, 1870) 6.
Májová generace; podoby venkovské a městské prózy (Světlá, K.: Kříž u potoka, 1868, Hálek, V.: Na vejminku, 1873, Neruda, J.: Povídky malostranské, 1878, Arbes, J.: Etiopská lilie, 1886) 7. Lumírovci, mýtus v poezii a v próze; mýtický obraz české skutečnosti a povídky z (časově i prostorově) vzdálených světů (Vrchlický, J.: Mythy I, II, 1878, 1880, Zeyer, J.: Vyšehrad, 1880, Dům u tonoucí hvězdy, 1897, Troje paměti Víta Choráze, 1900, Sládek, J.
V.: Selské písně, 1889, Čech, S.: Písně otroka, 1895, Neruda, J.: Zpěvy páteční, 1896)
Požadavky pro získání atestace: aktivní práce v semináři, přednesený a písemně zpracovaný referát na vybrané téma, faktografický test, písemná charakteristika vybraného časopisu z 19. století.
Charakteristika kurzu:
Seminář je koncipován jako široce přehledový, základních děl české literatury 19. století bude pozornost zaměřena na určující umělecké školy a uskupení. Kromě četby a sledování proměn reflexe základních děl
české literatury 19. století bude pozornost semináře zaměřena na určující umělecké proudy a uskupení (Jungmannova generace, romantismus, májovci, ruchovsko-lumírovská generace), na podmínky jejich vzniku, na formování jejich uměleckého a společenského programu a možnosti jeho realizace. Zvláštní pozornost bude věnována problematice přijímání ideových a uměleckých podnětů evropské literatury českou společností.