* Tematické okruhy:
1) Formování kulturní paměti střední Evropy (baroknost SE kultury, habsburský mýtus, kulturní stereotypy)
2) Literatura v kontextu středoevropské filosofie (Nietzsche, Wittgesntein, fenomenologie)
3) Fragment: kultura fragmentu, fragmentární psaní, tělo jako fragment
4) Melancholie jako konstitutivní prvek středoevropské kultury
5) Trapnost, grotesknost a ironie
6) Téma identity - bloudění, putování, vystěhovalectví
Moderní středoevropská literatura II.
Forma: základní/volitelný seminář, 2 hod. týdně, 1-2 semestr(y)
Charakteristika kurzu:
Cílem semináře je vymezení středoevropského literárního kontextu. Formou analýzy esejistických a beletristických textů se pokusíme nalézt historická, kulturní a filosofická východiska středoevropského prostoru a jeho literární paměti. Smyslem je komparace témat, žánrů, postupů, nikoli důkladná analýza jednotlivých národních literatur. Moderní středoevropská literatura II. navazuje na seminář ze zimního semestru, který se věnoval především středoevropskému modernismu a tématům, jež s ním souvisejí (habsburský mýtus, fragment, trapnost, groteska, melancholie, cizinectví, nomádství, problém formy..). Budeme sledovat, jak se tato témata variují v literatuře druhé poloviny 20. století, a formování širšího kulturního kontextu středoevropské literatury tohoto období (téma těla, krutosti, vyhnanství, hranice,?)
Tematické okruhy: 1) Zpověď, vyznání - detail, pozadí, věci jako kód intimního vyprávění (Márai: Zpověď, Chwin: Haneman, Stasiuk) 2) Tělo - obrazy krutosti, pornografie jako metafora 3) deníková a memoárová literatura, epistolární vyprávění - různé podoby esejistické "autenticity" (Pál Závada,
Gombrowicz, Améry, Canetti, Zweig, Herling-Grudzinski, Milosz) 4) "Heimweh": psanci a vyhnanci, zaniklé kulturní prostory střední Evropy (polské Kresy, Kosovo, polská Litva,
židovská Halič ) 5) Přepisování hranic: vysídlení a osídlení, Sudety - krajina na hranici, poválečné "stěhování národů" 6) Postmoderní palimpsesty - zmnožení a vrstvení identity (Pavić, Velikić, Jančar, Grass) 5. března: Thomas Bernhard: Mýcení
Schmidt-Dengler, Wendelin: Patos nehybnosti, in: Souvislosti 1-2, Praha 2003 12.března: Pál Závada: Jadvižin polštář 19. března: Witold Gombrowicz: Pornografie
Péter Esterházy: Malá maďarská pornografie 26. března: Elfride Jelineková: Pianistka 2.dubna : Claudio Magris: Dunaj 9.dubna: Günter Grass: Plechový bubínek 16.dubna: Stefan Chwin: Hanemann 23. dubna: W.G. Sebald: Vystěhovalci 30. dubna: Drago Jančar: Chtíč chtíc nechtíc 7. května: Dragan Velikić: Astrachán 14. května: Milorad Pavić: Chazarský slovník
Andrej Stasiuk: Jak jsem se stal spisovatelem, Agota Kristofová: Druhý sešit
Základní literatura:
HUSSERL, E.: Krize věd a transcendentální fenomenologie
WITTGENSTEIN, L.: Tractatus logico-philosophicus
HEIDEGGER, M.: Básnicky bydlí člověk
NIETZSCHE, F.: Zrození tragédie z ducha hudby, Radostná věda
MILOSZ, C.: Rodná Evropa.Votobia, Olomouc 1997
MILOSZ, C.: Traktáty a přednášky ve verších. Votobia, Olomouc 1999
MILOCZ, C.: Saliga a jiné eseje. Brno, Barrister a Principal 2004
FIUT, A.: V Evropě, čili?(eseje nejen o polské literatuře). Votobia, Olomouc 2001
JANČAR, D.: Brioni. Volvox globator, Praha 2005
JANČAR, D.: Příčky z Jákobova žebříku. Brno, CDK 2006
CANETTI,E.: Svědomí slov. Praha, Torst 1992
ESTERHÁZY,P.: Hrách na zeď
BĚLOHRADSKÝ, V.: Mitteleuropa: rakouská říše jako metafora. On: Přirozený svět jako politický problém. ČS, Praha 1991
MAGRIS, C.: Habsburský mýtus v moderní rakouské literatuře. Triáda, Praha 2001
RÁKOS, P.: Národní povaha naše a těch druhých. Sebeklamy a předsudky jako dějinotvorná síla. Kalligram, Bratislava 2OO1
SZÜCS, J.: Tri historické regióny Európy. Kalligram, Bratislava 2001
BENJAMIN,W.: Původ německé truchlohry. In:Dílo a jeho zdroj. Odeon, Praha 1979
BENJAMIN, W.: Iluminacie. Kalligram, Bratislava 1999
DELEUZE, G.: Kafka. Za menšinovou literaturu.Herrmann a synové, Praha 2001
SUSINI-ANASTOPOULOSOVÁ, Françoise: Fragmentárne písanie. Kalligram, Bratislava 2005
FÖLDÉNYI,Lászlo F.: Melanchólia. Kalligram, Bratislava 2001