* - zimní semestr:
1) Symbolisté - Březina (Svítání na západě, 1896 - Až sedneš za můj stůl)
2) Dekadenti - Hlaváček (Pozdě k ránu, 1896 - Upír)
3) Postsymbolisté - Toman (Torso života, 1902 - Kousek léta)
4) Fauni a vitalisté - Neumann (Kniha lesů, vod a strání, 1914 - Se složenými vesly)
5) Proletáři - Wolker (Těžká hodina, 1922 - Moře)
6) Poetisté - Nezval (Pantomima, 1924 - Poetika, Papoušek na motocyklu...)
7) Básníci smrti - Holan (Triumf smrti, 1930 - Moudrost léta /úryvek/)
8) Básníci času - Hora (Struny ve větru, 1927 - Čas)
9) Křesťanští spiritualisté - Zahradníček (Jeřáby, 1933 - Před bouří)
10) Surrealisté - Nezval (Absolutní hrobař, 1937 - úryvek)
11) Rytíři české země - Halas (Torso naděje, 1938 - Deset ran egyptských) * - letní semestr
1. Syntéza - F. X. Šalda: Analýza - Synthetism v novém umění (in Život ironický a jiné povídky (Praha: Melantrich
1949) - in Kritické projevy 1 1892 - 1893 (Praha: Melantrich
1949)
2. Symbol - O. Březina: Tajemné v umění, in Hudba pramenů - O. B. Eseje (Olomouc: Votobia
1996)
3. Rozklad - J. Karásek ze Lvovic: Gotická duše (Praha: Vyšehrad
1991)
4. Vzpoura - F. Šrámek: Stříbrný vítr (jakékoli vydání)
5. Sen - J. Deml: Noc, in Rodný kraj (Praha: Čs. spisovatel
1967), též in Sen jedem svítí (Praha: Odeon
1991)
6. Hra - V. Vančura: Hrdelní pře anebo Přísloví (Praha: Odeon
1979)
7. Zmar - J. Durych: Rekviem (Olomouc: Votobia
1995)
8. Víra - J. Čep: Cesta na jitřní, in Zeměžluč - Letnice - Děravý plášť (Praha: Čs. spisovatel
1969), též in Dvojí domov (Praha: Vyšehrad
1991)
9. Meditace - J. Čapek: Kulhavý poutník (Praha: Čs. spisovatel
1967) nebo (Praha: Dauphin
1998)
Požadované vstupní znalosti: absolvování kurzu Česká literatura 19. stol.
Požadavky pro získání atestace: aktivní účast, plnění dílčích úkolů a závěrečná (cca desetistránková) písemná práce, kter á pojednává o konkrétním problémovém okruhu, diskutovaném v semináři, nebo o individuálně zvoleném tématu.
Charakteristika kurzu:
Seminář je rozčleněn do dvou částí, které se v zásadě kryjí s jednotlivými semestry. V první se zaměřuji zejména na poezii, v druhé na prózu. Ve snaze ukázat těsnou a mnohdy nedělitelnou korespondenci mezi jednotlivými druhy, člením semestrální cykly do zhruba deseti tematických, chronologicky navazujících okruhů (např. symbolismus, dekadence, poezie revolty, vitalismus, proletářská literatura, poetismus, surrealismus, básníci smrti, poezie ticha a času, křesťanští spiritualisté), z nichž každý zkoumám z perspektivy relevantního básnického a prozaického textu. Metodicky jsou jednotlivé semináře opřeny jednak o dvojici vstupních referátů, z nichž první sleduje širší aspekty geneze určitého literárního směru, druhý se zaměřuje na konkrétní knižní titul, jeho analýzu a dobovou literárněkritickou (popř. literárněvědnou) konkretizaci, jednak o diskusi, jejímž účelem je rozvinout a skloubit (nebo i vyvracet) vstupní informativní impulsy na základě poznatků dalších členů semináře, popř. upozornit na širší umělecký či společenský kontext, stojící v pozadí vzniku určitých literárních děl. Smyslem celého kurzu je poukázat na jedinečnost konkrétního uměleckého díla, zároveň však na jeho organickou, byť mnohdy latentní spojitost s celkem literatury, a to nejen této vytčené periody.