V předchozím kurzu jsme se snažili tematicky věnovat jednotlivým kategoriím literárního vyprávění tak, jak je odlišil Géragrd Genette. V návazném kurzu se pokusíme získané znalosti vzít a aplikovat je na audiovizuální vyprávění, konkrétně na reprezentativně zvolený soubor seriálů převážně americké televizní produkce posledních dvou dekád. Zaujmeme při tom zdánlivě překonaný předpoklad, že na audiovizuální díla lze aplikovat kategorie literárního vyprávění. Naší cílem bude rozvinout a odhalit možnosti a meze tohoto přístupu, stejně tak jako pokusit se porozumět roli, kterou seriál postupně zaujal v éře nové sensitivity. Stejně tak se pokusíme vystavit diskusi pojmy komplexní televize (J. Mittel) či kreativní recepce (J. Fiske).
Zkoumaná díla:
Plamínek a čtyřkoláci (Blaze and the Monster Machines, Nerd Corps Entertainment, WildBrain Studios, Nickelodeon Animation Studio, 2014– )
Jak jsem poznal vaši matku, (How I Met Your Mother, C. Bays – C. Thomas, Bays and Thomas Productions, 20th Century Fox Television, 2005–2014)
Perníkový táta (Breaking Bad, Sony Pictures television, 2008 – 2013)
Rodina Sopranů (Sopranos, D. Chase, Chase Films, Brad Grey Television, HBO, 1999–2007)
Černé zrcadlo (Black Mirror, Ch. brooker, Zeppotron, 2011–2013)
Upozornění: Zkoumaná díla nejsou součástí materiálů ke kurzu.
Témata: 1) Serialita v lůně globalizace 2) Kompozice jako nástroj vyprávění a otázka komplexní televize 3) Postavy a příběh 4) Autorství a otázka vypravěče 5) Narativní modus: perspektiva a podávání událostí v audiovizuálním díle 6) Diváctví: principy rekonstrukce 7) Diváctví v éře nových médií 8) Sociologie seriálu 9) „Tropologický“ přístup
Kurz poskytuje seznámení se základními pojmy, kategoriemi a problémy audiovizuální narace s důrazem na problém seriality. Vychází od otázky porovnatelnosti literárního a „televizního“ a přes problémy kompozice, výstavby postav a narativní perspektivy se propracovává až k otázkám čtenářské recepce a pozice seriálu v dnešní transmediální situaci.
Vede dialog s interpretačními přístupy stojících na jiných disciplinárních základech a klade otázky ohledně produktivity kategorií literární vědy v postfaktové éře. Kurz volně navazuje na volitelný kurz Kategorie literárního vyprávění.