Charles Explorer logo
🇨🇿

Česká literatura 20. století I (do r. 1939) [2]

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO300462

Sylabus

* Tematické okruhy: 1. Podoby dekadentně symbolistní literatury a) realismus v poezii (J. S. Machar: Confiteor I,1887, Zde by měly kvést růže, 1894, B. Kaminský: Z Příkopů, 1892) b) okruh Moderní revue (A. Sova: Zlomená duše, 1896, J. Karásek ze Lvovic: Gotická duše, 1900) c) zrození básnického symbolismu (O. Březina: Tajemné dálky, 1895) d) proměny a cesty symbolistní poezie (K. Hlaváček: Pozdě k ránu, 1896, J. Opolský: Klekání, 1900, S. L. Bouška: Duše v přírodě,1904) 2. Básnické pokusy o syntetický obraz skutečnosti (P. Bezruč: Slezské písně, 1903, 1909, S. K. Neumann: Sen o zástupu zoufajících a jiné básně, 1902, A. Sova: Lyrika lásky a života, 1907) 3. Anarchistický program a literatura (S. K. Neumann: O umění, umělcích a lidu, 1900, České zpěvy,1910, V. Dyk: Satiry a sarkasmy, 1905, Pohádky z naší vesnice, 1910, F. Gellner:

Radosti života, 1903, J. Haussmann: Zpěvy hanlivé, 1919, J. Mahen: Kapitola o předválečné generaci (1934) 4. Hledání ztracené přírody; vitalismus a civilismus (S. K. Neumann: Kniha lesů, vod a strání, 1914, A. Macek: Kniha o ráji, 1913, F. Šrámek: Splav, 1916; S. K. Neumann: Ať žije život!, 1920) 5. Hledání ztracené duše; expresionismus a) individuum na okraji společnosti (J. Uher: Kapitoly o lidech kočovných a jiná próza, 1906, I. Olbracht: O zlých samotářích, 1913) b) individuum a víra (J. Deml: Hrad smrti, 1911, Tanec smrti, 1913, B. Reynek: Žízně, 1921, Rybí šupiny, 1922) c) individuum a světová válka (R. Weiner: Netečný divák a j. p., 1917, J. Čapek: Lelio, 1917, K. Čapek: Boží muka, 1917) d) počátky psychologické prózy (I. Olbracht: Žalář nejtemnější, 1916) 6. Avantgarda a její program, Devětsil a Literární skupina; poetismus a) naivismus po první světové válce (J. Čarek, J. Wolker) b) zrození poetismu a jeho směřování (V. Vančura: Amazonský proud, 1923, V. Nezval: Pantomima, 1924) c) konec poetismu (J. Seifert: Slavík zpívá špatně, 1926, V. Závada: Panychida, 1927) 7. Meditativní a spirituální poezie 30. let a) Proměny Horovy poezie (J. Hora: Struny ve větru,1927 - Tiché poselství, 1936) b) Dvojí tvář Františka Halase (F. Halas: Kohout plaší smrt, 1930, Tvář, 1934, Dokořán,1936) 8. Podoby prózy 30. let a) noetická a psychologická próza (R. Weiner: Lazebník, 1929) b) baladická próza a mýtus (J. Čep: Zeměžluč, 1931, E. Hostovský: Žhář, 1935, J. Weiss: Spáč ve zvěrokruhu, 1937) c) objevování romantického prostoru (K. Čapek: Hordubal, 1933, I. Olbracht: Golet v údolí, 1937, J. Langer: Devět bran, 1939)

Anotace

Požadavky pro získání atestace: aktivní účast v semináři, písemně zpracovaný a přednesený referát, faktografický test.

Charakteristika kurzu:

Seminář je koncipován jako široce přehledový. Zvláštní pozornost bude věnována nástupu, formování a diferenciaci moderní české literatury v 90. letech 19. století, avantgardě 20. let a podnětům a proudům, které se prosadily ve 30. letech 20. století. Soustavně bude v semináři věnována pozornost tvorbě osobností, které se aktivně podílely na vývojových proměnách české literatury po několik desetiletí (v zimním semestru se takto stane osou semináře tvorba Antonína Sovy, v letním semestru - podle zájmu studentů - tvorba Karla Čapka, Josefa Hory nebo Jakuba Demla).