* Tematické okruhy:
1) Vznik "narativního myšlení". Narativ jako komunikační situace a její účastníci.
2) Na cestě k systému. (Kätte Friedemannové Die Rolle des Erzählers in der Epik, Percy Lubbock The Craft of Fiction, E. M. Foerster Aspekty románu
3) Vypravěč a ruští formalisté.(Boris Tomaševskij Teorie literatury, Vladimír J. Propp: Morfologie pohádky a jiné studie, Boris Uspenskij: Poetika kompozice)
4) Jen další komplikace. (Roman Ingarden Umělecké dílo literární, Michail Bachtin Román jako dialog, Roland Barthes Nulov ý stupeň rukopisu)
5) Jiný vypravěč.(Walter Benjamin Vyprávěč, Theodor Adorno Standort des Erzählers im zeitgenössischen Roman)
6) První příspěvky k systémovým návrhům teorie hlediska. (Wolfgang Kayser Wer erzählt den Roman? Jean Pouillon: Temps et Roman, Norman Friedman: Point of view in Fiction, Tzvetan Todorov: Poetika prózy)
7) Franz Stanzel Die typischen Erzählsituationen im Roman, Teorie vyprávění
8) Gerard Genette: Figures II, III, Nouveau discours du récit
9) Přehlédnutá role subjektivizace vyprávění a její význam pro čtení. (Lubomír Doležel Narativní způsoby v české literatuře)
10) Protinávrhy a revize.(Mieke Bal Narratology, Shlomith Rimmon-Kennanová Poetika vyprávění, Marie Laura Ryanová a myšlení fikčních osob.
11) Druhý život (?)
Rovněž jako základní seminář Metody literární vědy.
Charakteristika kurzu: Kurz je vstupní branou k teorii vyprávění. Jeho úkolem je postihnout jednu ze základních kategorií naratologického průzkumu literárního textu, vývojově přiblížit pokusy o její uchopení, popsání a systematické zapracování. Od dílčích úvah směřuje k analýze "gramatik" vypravěče v podobě nastíněné především Franzem Stanzelem a Gérardem Genettem. Zaměří pozornost na snahy o zpochybnění těchto uzavřených systémů i roli vypravěče v příbuzných modelech fungování literárního narativu. Okrajově se dotkne problému vztahu mezi vypravěčem a autorem v podobě, v jaké tento vzájemný poměr reflektovala literární teorie v průběhu druhé poloviny dvacátého století. Kurz by měl napomoci pochopení vypravěče jako součásti naratologických modelů pro výzkum literárního textu, jeho jedinečné (i destabilizační) role v těchto systémech a současně odhalit vypravěče jako strategii výstavby významu.