Charles Explorer logo
🇨🇿

Česká literatura ve středoevropských souvislostech

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO300531

Sylabus

* Tematické okruhy:

Alfred Kubin: Země snivců (princip tohoto a ?jiného" světa z hlediska aktu stvoření a budování; vypůjčené prvky tradičních narativních postupů a konvencí; využití modelu utopie a rysy anti-utopie; personalizace a de-personalizace; koncept města jakožto umělého prostoru)

Gustav Meyrink: Golem (překrývání a překračování časoprostorových dimenzí; iniciace; metaforičnost obrazu Prahy; způsob vstupu ?jinam" jako prostředek nalezení vlastní identity)

Franz Kafka: Povídky: Popis jednoho zápasu, Vesnický učitel, Výzkum jednoho psa, Doupě, Ortel, Proměna, Nový advokát, Venkovský lékař, Na galerii, Starý list, V kárném táboře, Umělec v hladovění

Proces (vágnost ?moderního" prostoru, který postrádá binárně opoziční rysy; proměny vnímání vlastní identity a jejich identifikační východisko; problém vztahování se k jinému a jiným; způsoby, jimiž je Josef K. zbaven svých vlastností; vztah vypravěče a postavy v rámci implicitně zobrazeného tématu komunikace; funkce 9. kapitoly a role závěru)

Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka (intertextové výpůjčky pro vybudování prostoru románu; vnějškovost rolí a zaměnitelnost životních příběhů; možnosti a meze Švejka čteného jako postavy z masa a kostí; mechanismy přežití ve světě bez řádu)

Karel Čapek: Hordubal, Povětroň, Obyčejný život (identičnost a posuny v konceptu identity v jednotlivých románech; téma hranice mezi privátním a veřejným; téma vyjádřitelnosti a komunikace; identifikace a/nebo sociální role-maska)

Witold Gombrowicz: Ferdydurke (?řád" tradice versus ?chaos" modernosti; dynamičnost vypravěčských pozic; hyperbolizace, parodizace a zgrotesknění čeho?)

Michail Bulgakov: Mistr a Markétka (vyprázdněné ?já" ve světě bez hranic; vize a směr versus stabilita neměnnosti; mytologizace a mýtizace; mužský a ženský element; koncept věčného návratu versus Apokalypsa)

Návrhy témat pro písemnou práci ze semináře ?Muži bez vlastností"

(očekává se 5-7 stran práce, která zvolené téma zhruba vyčerpává, nejen nastíní, kterak by bylo zajímavé se takovým tématem zabývat; kritérii jsou tvůrčí přístup, schopnost domýšlení, vytváření komparativně hypotetických spojení, prostě cokoli, jen ne nudný popis jevového a evidentního; nemá cenu psát něco, kde už je předem jasné, jaké budou výsledné závěry, jak ?to dopadne"; v té chvíli naopak lze ocenit i práce, které komentují svůj vlastní postup, uvědomují si i jeho meze a zastaví se někde v půli, protože dál už jít neumožňuje materiál - nikoli tedy nedostatek času či vůle) 1) Identita přisvojená a společensky definovaná: svět modernistických byrokratů (Kubin, Kafka, Hašek, Bulgakov) 2) Personální xenofobie: obraz nepřítele (Kubin, Meyrink, Kafka, Bulgakov, Gombrowicz) 3) Inkorporace apokalyptického ?archetypu" do světa modernistické prózy (Kubin, Hašek, Bulgakov) 4) Svět přírodní versus svět společenský: řád, zákon, prostor, město, personální vztahy (Kafka, Čapek, Bulgakov) 5) Koncept města jakožto modelovaného prostoru (cokoli) 6) Postavy žen a funkce jejich obrazů ve světě mužů bez vlastností (Meyrink, Kafka, Platonov, Bulgakov, Gombrowicz) 7) Princip masky a tematizovaný aspekt hraní role (Kubin, Meyrink, Kafka, Hašek, Gombrowicz) 8) Komunikační způsoby a cíle: dialogy ve světě mužů bez vlastností (Kubin, Meyrink, Kafka, Hašek, Gombrowicz) 9) Obraz ?ďábla": Anti-Kristus, Neznámý, ?ten nahoře", Dějiny (Kubin, Meyrink, Kafka, Bulgakov) 10) Binární opozice ?Východ" versus ?Západ", ?Minulost" versus ?Přítomnost": hodnotová geometrie prostoru a času (Kubin, Meyrink, Čapek, Bulgakov) 11) Staré a nové světy: chaos tradice a řád modernosti (a obráceně) (Kubin, Meyrink, Čapek, Bulgakov, Gombrowicz) 12) Horizontální a vertikální strukturace fikčního prostoru (podzemí, mosty, chodby, schodiště, brány, dveře, okna; empirické a symbolické, viditelné a skryté) (cokoli) 13) Intimní místa: role ložnice, koupelny, záchodu atp. (cokoli) 14) ?Odcizené", ne-personální prostory: ubytovny, pronajaté byty, blázince, nemocnice, vězení (Meyrink, Kafka, Hašek, Čapek, Bulgakov) 15) Smrt a umírání bez katarze či smyslu (Kubin, Kafka, Čapek, Bulgakov) 16) Rodina, děti, pes a jejich absence (cokoli) 17) Čas, jeho přítomnost a absence (přírodní versus společenský čas, ?reálný" versus fikční čas) (cokoli) 18) Překročení hranice: uzavřené světy, různé světy (Kubin, Kafka, Hašek, Bulgakov) 19) Řeky, ostrovy, symbolika vody a plynutí či stání (Kubin, Meyrink, Kafka, Čapek, Bulgakov) 20) Prostorová geometrie fikčně modelového města 21) Chrám, kostel, katedrála a kněz (Kubin, Meyrink, Kafka, Bulgakov) 22) ?Zámky" a jejich vliv na život mužů bez vlastností (cokoli) 23) Koncept ?revoluce" a toho, co přijde potom (Kubin, Bulgakov) 24) Role umělce ve světě mužů bez vlastností (Cvach, Titoretto, Ivan Bezprizorný, Mistr, ?já" ve Ferdydurke) 25) Město versus vesnice: vzorce životního stylu (cokoli) 26) Cesta a cestování jako spiriturální pohyb do srdce temnoty (Kubin, Meyrink, Kafka, Hašek, Čapek, Bulgakov) 27) Jídlo a pití a jejich potenciální symboličnost (cokoli) 28) Zasvětitelé, guruové, moderní proroci a Ježíšové (cokoli) 29) Patera, Golem, Woland, literární kritik: obraz vládce v pozadí 30) Obraz dvojníka (zrcadla, portrétu, masky) (cokoli) 31) Typologie vztahu vypravěč - postava (cokoli) 32) Způsob fungování mimetického a amimetického (diegetického) vyprávění 33) Ich-formové podoby mužů bez vlastností (Kubin, Meyrink, Čapek, Gombrowicz) 34) Intertextovost v rámci textových světů mužů bez vlastností (cokoli) 35) Mytologizace a mýtus v rámci modernistického světa (cokoli)

(uvedená témata klidně kombinujte, upravujte, posouvejte, redukujte, anebo si vymyslete i své vlastní, na tomto návrhu zcela nezávislé; případně využijte i anotací k jednotlivým textům v sylabu, tam snad jde najít také určitou inspiraci)

Anotace

Požadované vstupní znalosti: absolvování I. ročníku.

Požadavky pro získání atestace: samostatný, tvůrčím způsobem napsaný esej na zvolené téma (rozsah 5-7 stran strojopisu).

Charakteristika kurzu:

Kurz nabízí analýzu jednoho z klíčových rysů "středoevropské literatury", tj. rysu krize kolektivní identity, která není nahrazena postupně vytvářenou identitou personální. Seminář se zaměřuje na díla středoevropského a ruského modernismu, čtená v překladech. Seminář se bude zabývat otázkou proměn kolektivní, komunitní a individuální identity a jejím vyprazdňováním, jak je reflektuje modernistická a jiná próza 10. - 30. let tohoto století. Dalšími tematickými okruhy bude prezentace města a proměn jeho obrazu v této literatuře, proměny motivu času, otázka vztahu k jiným, problém komunikace, změny hranice sféry privátního a společenského, otázka zákona jakožto umělého, společenskou potřebou vytvořeného kódu a otázka proměn narativních způsobů a technik v rámci jednotlivých románů. Znalost dalších textů, které jsou pro vývoj daných témat podstatné (Gogol: Petrohradské povídky; Neruda: Povídky malostranské; Wilde: Obraz Doriana Graye; Conrad: Srdce temnoty; Joyce: Odysseus; Kafka: Zámek ap.), je vítána, není však podmínkou. Předpokládá se výrazné zapojení studentů do diskuse v semináři.