1. První třetina 20. století - křesťansko - spirituální pohled a literatura na cestě k od Apokalypsy k Božímu království:
Jakub Deml - Hrad smrti (1912), Tanec smrti (1914), Zapomenuté světlo (1934)
Bohuslav Reynek - Rybí šupiny (1922), Had na sněhu (1924)
Jan Čep - Dvojí domov (1926), Vigilie (1928), Zeměžluč (1931), Letnice (1932), 2. Přelom 20. a 30. let - namísto hravosti reflexe, namísto poetismu volání po transcendentnu:
Vilém Závada - Panychida (1927)
František Halas - Kohout plaší smrt (1930)
Vladimír Holan - Triumf smrti (1930)
Jan Zahradníček - Pokušení smrti (1930) 3. Na úrovni vyprávěného - motiv smrti jako nosný prvek syžetu, baladická próza, psychologická próza:
Vladislav Vančura - Markéta Lazarová (1931)
Egon Hostovský - Případ profesora Körnera (1932)
Karel Čapek - Hordubal (1933), Povětroň (1934)
Jaroslav Havlíček - Neviditelný (1937)
Václav Řezáč - Černé světlo (1940)
Jaroslav Durych - Boží duha (1955) 4. 30. a 40. léta - úzkost, předtucha a válka, smrt masová a anonymní, problematika holocaustu, obraz smrti hrdinské, zmanipulovaná interpretace smrti:
Jiří Orten - Cesta k mrazu (1940), Ohnice (1941)
Josef Čapek - Básně z koncentračního tábora (1946)
Jan Drda - Němá barikáda (1946)
Jiří Weil - Život s hvězdou (1949)
Arnošt Lustig - Noc a naděje (1958), Démanty noci (1958)
Jan Otčenášek - Romeo, Julia a tma (1958)
Karel Šiktanc - Heinovské noci (1960)
Ladislav Fuks - Pan Theodor Mundstock (1963) 4. 60. léta a dále - snaha o opětovný pohled k 30. letům, erotická rovina zpodobení smrti a dědictví barokní doby, návrat metafyzických otázek v tvorbě autorů, sílící obavy ze zániku lidské existence, perspektivy smutku i naděje:
František Hrubín - Romance pro křídlovku (1962)
Vladimír Holan - Příběhy (1965), Bolest (1965)
Karel Šiktanc - Nebožka smrt (1963), Tanec smrti (1972)
Ivan Diviš - Thanatea (1968)
Vilém Závada - Na prahu (1970)
Oldřich Mikulášek - Agogh (přelom 60. a 70. let)
Zbyňek Hejda - Všechna slast (1959-1961), Blízkosti smrti (1962-1965)
Bohuslav Reynek - Odlet vlaštovek (z roku 1971)
Jan Skácel - Dávné proso (1981), Naděje s bukovými křídly (1983)
Jedno- i dvouoborové studium.
Požadavky pro získání atestace: výstup s referátem předpokladem, četba nutností, aktivní účast v diskuzích nevyhnutelností, vlastní názor k tématu samozřejmostí - a bude vítán!
Charakteristika kurzu:
Úkolem semináře bude postihnout a interpretovat sémantiku motivu smrti v literárním spektru české poezie a prózy 20. století. Po úvodním vstupu, který provede obecnou analýzu vývoje uměleckého zobrazování smrti a zváží různá hlediska přístupu k této problematice (psychologická, filozofická, lékařská, etická, duchovní), se budeme věnovat zkoumání literárního přístupu ke smrti u autorů, jejichž hledání a postoje ke zmíněnému tématu přinesly do literatury nová, originální pojetí, ovlivnily výrazným způsobem literární vývoj a v neposlední řadě umožnily recipientům konfrontaci s osobním, lidským pohledem autora na smrt a její místo v životě člověka.