Požadavky pro získání atestace:
Aktivní účast na seminářích (maximálně tři absence)
Samostatné vystoupení (referát)
Tematické okruhy:
(výběr z následujících podle možností a zájmu účastníků kurzu) 1. Počátky české romantiky v poezii (Š. Hněvkovský: Vnislav a Běla), v próze (V. K. Klicpera: Točník) a dramatu (J. Turinský: Angelína) 2. Zrod kultury citu (Kollárova Slávy dcera a sentimentální povídka Tylova a Markova) 2. Romantický sen a skutečnost; poutníkova perspektiva (K.H. Mácha: Pouť krkonošská + Obrazy ze života mého) 3. První pokusy o romantický výklad světa (V. B. Nebeský: Protichůdci; Š. Hněvkovský: Doktor Faustus; J. E. Vocel: Labyrint slávy) 4. Romantická duše (Máchův Máj a baroko: rezonance a zrcadlení) 5. Romantický svět (Erbenova Kytice a ?tajemná duše lidu?) 6. Romantická hrůza (K. Sabina: Hrobník; V. Hálek: Alfréd) 7. Romantický sen (pohádka Tylova, Malého a Němcové; básně V. Furcha) 8. ?Vším jsem byl rád? (trpké i humorné bilancování: J. Neruda, V. Č. Bendl, sborník Lada Niola; H. Heine a májová generace) 9. Novoromantická poezie (J. Vrchlický: Z hlubin + Rok na jihu), próza a drama (J. Zeyer: Báje Šošany, Radúz a Mahulena)
Kurz vychází z představy, že česká kultura byla zejména ve svých počátcích podstatně formována postuláty evropské romantiky. Bude sledovat, jak se ohlasy romantické západní kultury (Bürger, Goethe, Novalis) promítaly do utvářející se české literatury a do života české společnosti.
Zvláštní pozornost bude věnovat osobnostem, v jejichž díle dospěl český romantismus k vlastnímu, osobitému výrazu (K. H.
Mácha, K. J.
Erben), a jejich podílu na dalším formování české kultury. Zabývat se bude také dozníváním romantických norem a idejí v době zrodu měšťanské společnosti (B.
Němcová, J. Neruda) a nivelizací romantických nároků na konci 19. století (J.
Vrchlický, J. Zeyer).