Charles Explorer logo
🇬🇧

Selected Chapters from the History of Czech Structuralism

Class at Faculty of Arts |
ABO300779

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

V rozvrhu na zimní semestr 2009/2010:

úterý 12:30-14:00, 413 FF UK

Tematické okruhy:

V průběhu kurzu se nedostane na všechny dále uvedené texty; vyučující si ponechává právo modelovat jejich výběr podle akcentu, který přinese diskuse v seminářích.

Vymezení problému ? strukturalismus, jeho místo, vývojové podoby a aktuální možnosti

Mukařovský, Jan: ?O strukturalismu?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s. 26-38.

Jakobson, Roman: ?Co je poezie?? In: Poetická funkce, H&H, Praha 1995, s. 23-33.

Welek, René: ?Literární teorie, historie a kritika?. In: Koncepty literární vědy, H&H, Praha 2005, s. 9-22.

Doležel, Lubomír: ?Strukturální poetika?. In: Kapitoly z dějin strukturální poetiky

Estetika díla ? cesta od systému ke struktuře

Mukařovský, Jan: ?Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s. 81-148.

Mukařovský, Jan: ?Místo estetické funkce mezi ostatními?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s.169-184.

Kalivoda, Robert: ?Dialektika strukturalismu a dialektika estetiky?. In: Struktura a smysl literárního díla, Čs. spisovatel, Praha 1966, s. 13-39.

Chvatík, Květoslav: In: Strukturální estetika, Brno, Host 2001

Smysl a význam ? dílo jako prostředek komunikace a problém jeho identity

Jankovič, Milan: ?Individuální styl a problematika ?smyslu? uměleckého díla?. In: Cesty za smyslem literárního díla. Karolinum, Praha 2005, s. 127-140.

Mukařovský, Jan: ?Genetika smyslu v Máchově poezii?. In: Studie II., Host, Brno 2000, s. 305-375.

Mukařovský, Jan: ?Záměrnost a nezáměrnost v umění?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s. 353 ? 390.

Jankovič, Milan: ?Cesty ke smyslu uměleckého literárního díla?. In: Cesty za smyslem literárního díla. Karolinum, Praha 2005, s. 281-316.

Subjekt díla ? dílo jako pragmatická situace

Mukařovský, Jan: ?Osobnost v umění?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s. 275-290

Mukařovský, Jan: ?Problémy individua v umění?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s. 303-335

Mukařovský, Jan: ?Individuum a literární vývoj?. In: Studie I., Host, Brno 2000, s. 336-352.

Literární dějiny a proces, povaha historie ? dílo jako zdroj dějin, povaha fikce

Grygar, Mojmír: ?Dějiny a čas?. In: Trvání a proměny, Torst, Praha 2006, s. 24-72.

Grygar, Mojmír: ?Trvání a proměny?. In: Trvání a proměny, Torst, Praha 2006, S. 212-244.

Pešat, Zdeněk: ?K teorii a metodologii literárního vývoje?

Vodička, Felix: ?Literární historie, její problémy a úkoly?. In: Struktura vývoje, Dauphin, Praha 1998, s. 19-23.

Vodička, Felix: ?Dějiny ohlasu literárních děl?. In: Struktura vývoje, Dauphin, Praha 1998, s. 50-62.

Vodička, Felix: ?Literárně historické celky? In: Struktura vývoje, Dauphin, Praha 1998, s. 63-77

Vodička, Felix: ?Celistvost literárního procesu?, In: Struktura a smysl literárního díla, Čs. spisovatel, Praha 1966, s. 87-107.

Doležel, Lubomír: Fikce a historie v období postmoderny. (zdroje vyprávění) Academia, Praha 2008.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem kurzu je přiblížit základní problémové okruhy, jimiž se zaobírala Pražská škola a které stále mají svoji platnost v současných literárně teoretických debatách. Nejde tedy o výlet do historie, ale spíše o prověření aktuality některých debat a otázek, které pomáhají osvětlit ontologii literárního díla, povahu textového významu a smyslu a metodologické nástroje pro analýzu a ukotvení díla v procesu komunikace.

Soustředíme se rovněž na souvislosti v myšlení Pražské školy, francouzského strukturalismu, anglosaské pragmatiky, recepční estetiky a naratologie, a to v té podobě, která nám umožní vnímat návrhy Pražské školy jako součást současného tvořivého myšlení o literatuře. V pozadí našeho prověřování témat a tezí pražských strukturalistů bude současně kritika, které byl vystaven strukturalismus francouzský, a otázka, zda je tato kritika strukturalismu platná i pro jeho pražskou variantu.