Charles Explorer logo
🇬🇧

The Practice of Book Publishing

Class at Faculty of Arts |
ABO300821

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem semináře je prohloubení a praktické ověření znalostí získaných během přednášky Teorie a praxe knižního trhu. Účastníci semináře vydají 2-3 skutečné publikace, přičemž by se při tom měli setkat s většinou nakladatelských činností: redakční přípravou, typografickou přípravou, zajištěním výroby, propagace i odbytu.

Posluchači semináře budou rozděleni do skupin, z nichž každá bude mít za úkol realizovat jeden ze dvou či tří projektů. Počet posluchačů semináře je omezen na zhruba 3-5 posluchačů na jeden titul, celkem tedy na 6-15. Při realizaci výtvarné podoby knihy budou s posluchači spolupracovat dle předběžné dohody studenti UMPUM (obor typografie).

Seminář bude probíhat formou zadávání jednotlivých úkolů technologického procesu přípravy a výroby knihy, konzultací při jejich realizaci a kontroly jejich splnění. Některé úkoly budou řešeny v rámci společných porad, simulujících kolektivní práci nakladatelské redakce. Setkání budou organizována zhruba jednou za čtrnáct dní. V následujícím přehledu uvádím náplň práce na jednotlivých setkáních a úkoly, které seminaristé budou mít za úkol vyřešit do příští schůzky. Vzhledem k tomu, že lze předpokládat nerovnoměrný postup prací jednotlivých skupin, mohou být pro dohnání synchronizace zorganizovány schůzky příslušných skupin v týdnech mezi čtrnáctidenními setkáními. 1. Seznámení s úkolem, s jednotlivými tituly, rozdělení do skupin.

Úkol: Seznámit se s titulem, promyslet základní technické parametry knihy, edice atd. 2. Určení parametrů edice a specifikace jejího zadání pro typografa. Specifikace všech textových podkladů pro výrobu každého titulu. Posouzení autorsko-právní agendy spojené s vydáním titulů.

Úkol: Pořídit podklady pro redakční zpracování. Příprava licenčních smluv. 3. Schůzka s typografy (studenty UMRUM) a posouzení loga, maket a zásad typografické úpravy. Rozhodnutí o základních parametrech vydání konkrétního titulu a jeho vybavení, nákladu a ceně (případně variantně).

Úkol: Redakční zpracování (domácí korektura, bude prováděna minimálně dvojmo). Předběžná kalkulace. 4. Kontrola redakčního zpracování, posouzení výsledků kalkulace a definitivní rozhodnutí o podobě titulů.

Úkol: Upřesnění kalkulace. Shromáždění všech podkladů pro typografa. 5. Odevzdání podkladů pro typografické zpracování spolu s požadavky na konkrétní titul typografovi.

Úkol: Příprava propagace, marketingový plán (případně i příprava internetových stránek 6. Posouzení typografického návrhu

Úkol: Stránkové korektury. Jednání s tiskárnami o zakázce a ceně. Zajištění výroby. 7. Posouzení definitivní podoby knihy. Imprimatur.

Úkol: Vyrobení tiskových podkladů a jejich odevzdání tiskárně. Zajištění prodeje, příprava propagace. 8. Posouzení vydané knihy.

Úkol: Distribuce 9. Zhodnocení celkového výsledku.