Tematické okruhy:
Úvodní témata:
I. Úvod, co je populárn í kultura, vyšší versus nižší, zábavnost.
II. Populární kultura, její charakteristika a vztah k jiným kulturám.
III. Obrané praktiky příjemců, kódování a dekódování.
IV. Ideologie, hegemonie, kulturní kapitál. nebo Femismus. Červená knihovna.
Témata k výběru (více a podrobněji na úvodních seminářích):
Mládež a subkultury
Globalizace, mísení kultur, kulturní transfery
Populární kultura a migrace, turbofolk
Červená knihovna, ženské časopisy, ženy jako akční hrdinové
Dětství, dětská kultura
Média a poznávání světa, vizualizace pravdy
Film jako vizuální potěšení
Bollywood
Televize, reality show, normalizační seriály
Zprávy
Masový a bulvární tisk.
Senzace, braková literatura, utopie
Vtipy, humor
Obyčejný/běžný jazyk
Populární hudba (heavy metal, dechová hudba, disco, videoklipy)
Celebrity/hvězdy/osobnosti.
Pláž a trávení volného času
Nakupování
Sport
Karneval
Pornografie
Sexuální identity
Móda, módní časopisy
Technologie v každodenním životě, počítačové hry
Populární kultura je kulturou všedního života, reprezentuje pojetí kultury jako "a whole way of life", zahrnuje tedy všechny typické aktivity a zájmy lidí, jejich přesvědčení a praktiky. Její studium se zabývá jak žitou kulturou a kulturními praktikami (trávení dovolené, subkultury mládeže, nakupování, oslavy vánoc atd.), tak kulturními texty (populární romány, televize, populární hudba, časopisy atd.). Zahrnuje jak lidovou lokální kulturu tak i masovou kulturu vytvářenou politickými a komerčními centry.
Na populární kulturu jakožto převažující kulturu neelitních vrstev - obyčejných lidí a jejich každodenního života - se zaměřují cultural studies (kulturní studia), která by se i v našich krajích měla dostat do centra pozornosti, k čemuž se pokusí přispět i tento seminář.
Cílem kurzu je předvést, čím vším se cultural studies mohou zabývat, a představit různé způsoby, jakými může být populární kultura analyzována. Jednotlivé semináře budou věnovány určitému aspektu populární kultury - jejich náplní bude diskuse nad příslušnou studií/teorií a následná praktická analýza příslušného kulturního artefaktu (ukázky filmů, televizních pořadů, hudební ukázky, časopisy, reklamy, dětské hračky, vlastní zkušenosti s nakupováním, trávením volného času... ). S výjimkou čtyř úvodních seminářů bude náplň záležet na výběru studentů z nabídnutých či vlastních témat.