* Tematické okruhy:
1. Věda vs. umění (scientizmus vs. poetizmus, deskripce vs. fikce; estetizovaná a senzualizovaná teorie, postteorie,...).
2. Literární věda jako interdisciplína (literární věda mezi lingvistikou, sémiotikou, hermeneutikou, estetikou, ontologií, kulturologií, humanistikou, ekonomií,...).
3. Literární teorie a metody dnes (podrobné čtení, rekontextualizace, dekonstrukce, textuální analýza, teorie řečových aktů a analytická filozofie, fenomenologie,...).
4. Literatura v postmoderní situaci (žánrová relativizace, anestetika, midkult, pop, porno, komiks, brak, kýč a jejich revize,...).
5. Literární komunikace (literární směna, sdílitelnost a sdělitelnost smyslu, dialog, intersubjektivní smysl a konsenzus; autor, psaní a přepisování, rukopis a styl, dílo a text, psatelný text a čitelný text, intertextualita, hypertext; struktura a její variace; čtenář, čtení a kritika, interpretace, recepce, konkretizace a evaluace; význam a smysl, denotace, konotace, polysémie, diseminace,...).
6. Svět (konceptualizace, schematizace, způsoby světatvorby, literární verze světa, hra,...).
7. Historie (mýtus, příběh, historie; narativní postupy v historiografii, metanarace,...).
8. Kultura (sémiosféra, sémiotické univerzum,...).
9. Ideologie (marxistická teorie v literární vědě včera a dnes; rodová studia a rodově tendenční studia, studia minorit a alterit ve vztahu k literatuře a literární teorii; aspekty politického, ideologického, persvazivního působení literatury, kategorie masovosti, konzumu, sedukce, manipulace v literatuře,...).
10. Perspektivy.
Snahou práce uvnitř semináře má být jednak zpřístupnění základních kategorií a pojmů z oblasti soudobé literární vědy, speciálně komparatistiky, naratologie, poetiky, lingvistiky textu, hermeneutiky textu či textologie, druhak sondáž koncepcí, v nichž se soudobá literární věda v interdisciplinární provázanosti (s psychologií, sociologií, estetikou,...) soustřeďuje na širší kulturologický výzkum vztahu literatury a lidské existence, a to především v relacích literatura a ontologie (literární obraz a svět, společný smysl, komunikace, do-/po-rozumění), literatura a rod (pohlaví, rasa,...), literatura a dějiny (dějiny jako text, příběh, vyprávění), literatura a společnost, ekonomie (produkce, trh), literatura a nová média. Co do metodologického určení semináře, prominentní by tedy měl být přístup srovnávací.
Absolvování kurzu mělo by se zasloužit o přiblížení soudobých literárněteoretických trendů, mělo by současně motivovat k návyku soustředěné, metodické četby; cílem je seznámit frekventanty s nutností interdisciplinárního přístupu při komplexním zkoumání a hodnocení literárního díla, stimulovat vřelý, přitom však sdostatek kritický, kreativní vztah k textu.
Všichni zájemci jsou srdečně zváni k účasti na zahajovacím setkání.
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.