Vymezování stylů z hlediska funkčního a z hlediska komunikačních sfér.
Charakteristiky uměleckého a publicistického stylu.
Pojímání estetické (poetické) funkce.
Přístupy k analýze stylu uměleckých textů.
Podoba jazyka uměleckých textů.
Modelování mluvené komunikace, nespisovnost v uměleckých textech.
Vícejazyčnost v uměleckých textech.
Intertextovost v uměleckých textech.
Publicistický styl a mediální diskurz
Charakteristické prostředky publicistického stylu, automatizace a aktualizace.
Příznačné žánry současného publicistického stylu.
Analýza stylu současných publicistických textů.
Volitelný seminář se zaměřuje na problematiku analýzy českých textů patřících ke dvěma velmi významným funkčním stylům, stylu uměleckému a publicistickému. V rámci velmi široké problematiky bude věnována pozornost např. způsobům vymezování těchto stylů, od nichž se odvíjí podoba analýzy, vývoji této analýzy v české, případně i slovenské stylistice, a především praktické analýze vybraných textů, především novějších.