1. Jazyková chyba (v kontextu vyučování CJ)
2. Jazyková chyba a metody výuky CJ
3. Faktory ovlivňující přístup k chybě (žák / u čitel)
4. Metody a formy opravy chyb
5. Význam chyb pro hodnocení a klasifikaci
6. Chyby v mluvených projevech
7. Chyby ve výslovnosti
8. Chyby v psaných projevech
9. Chyby receptivní
10. Evaluace a hodnocení ústní i písemné produkce
Práce s chybou je v současných moderních přístupech ke vzdělávání důležitou součástí vyučovacího procesu a jazyková chyba je trvalým předmětem zájmu lingvistů i lingvodidaktiků. Chyb se dopouštíme ve všech fázích učebního procesu, jak při nácviku učiva, tak při intenzivním procvičování i při testování míry porozumění nové látce. Jazykové chyby se vyskytují na všech úrovních znalosti cizího jazyka, tedy u začátečníků stejně jako u velmi pokročilých studentů. Chyby se nevyhýbají žádné řečové dovednosti, mluvenému ani psanému projevu, chybují studenti mladšího školního věku, a stejně tak i dospělí. Jedním z podstatných úkolů pedagoga v cizojazyčném vyučování je pak na nepřesné, nejasné, chybné vyjádření studenta adekvátně a fundovaně reagovat.
V rámci semináře si upřesníme termín jazyková chyba a osvěžíme si relevantní pojmy vztahující se k této problematice. Usouvztažníme problematiku jazykové chyby k základním metodám výuky cizích jazyků a zmíníme diskuzi o původu jazykových chyb. Prakticky si vyzkoušíme práci s chybou ve výuce a ukážeme si různé varianty korektivních strategií. Následně se podrobněji podíváme na chyby ve výslovnosti, v mluvených i psaných projevech nerodilých mluvčích a pokusíme se navrhnout postupy k jejich odstraňování. V závěru semináře se zaměříme na základní možnosti evaluace a hodnocení chyb v ústní i písemné produkci.