Písemný esej: ucelená analytická interpretace vybraného díla na základě probírané metodologie v rozsahu 4 normostran pro zápočet a 8 normostran v případě zkoušky.
\r\n\r\n
Charakteristika kurzu:
\r\nSeminář se zaměří na četbu textů, které významně formovaly myšlení o populární kultuře, a na jejich podrobný rozbor. Pozornost bude věnována dobovému kontextu a především možnosti aplikace teorie na interpretaci konkrétních děl.
\r\nVzhledem k tomu, že značná část materiálu bude dostupná pouze v anglickém jazyce, je dobrá znalost angličtiny nutností.
\r\nTexty budou postupně přístupné přes Moodle.
\r\nTematické okruhy:
\r\n1) Otevření problematiky populární kultury. Náplň a formát kurzu; struktura a smysl prezentací.
\r\n\r\n
2) Základní vymezení populární kultury, její vznik a předpoklady.
\r\nDwight Macdonald: A Theory of Mass Culture
\r\nMorag Shiach: The Popular
\r\n\r\n
3) Frankfurtská škola a populární kultura.
\r\nTheodor Adorno: Culture Industry Reconsidered
\r\nWalter Benjamin: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti
\r\n\r\n
4) Formule a mýtus v populární kultuře.
\r\nJohn Cawelti: The Concept of Formula in the Study of Popular Culture (1969)
\r\n\r\n
5) Popkulturní sémiologie.
\r\nUmberto Eco: Četba \"Steva Canyona\" (1964)
\r\nRoland Barthes: Svět wrestlingu (1957)
\r\n\r\n
6) Předválečné myšlení o populární kultuře v Čechách
\r\nKarel Čapek: Marsyas čili na okraj literatury
\r\nKarel Teige: Umění dnes a zítra
\r\nJosef Čapek: Nejskromnější umění
\r\n\r\n
7) Poválečné myšlení o populární kultuře v Čechách
\r\nJosef Hrabák: Napínavá četba pod lupou
\r\nPetr Bílek: Diskurzivní prostor popkultury aneb Proč by Otokar Březina neměl přejet krtečka
\r\n\r\n
8) CCCS: Birminghamská škola. Populární kultura jako subkulturní identita.
\r\nDick Hebdige: Subculture: The Meaning of Style
\r\nRupa Huq: Theorising youth pop music beyond subculture
\r\n\r\n
\r\n
9) Gender a feminizmus
\r\nAndi Zeisler: Pop and Circumstance (2008)
\r\nSimon Reynolds: The Herstory of Rock
\r\n\r\n
10) Tvůrce a konzument
\r\nJohn Fiske: Popular Discrimination
\r\n\r\n
11) Dekonstrukce a sociologie populární kultury
\r\nDavid Novitz: Způsoby tvorby umění (Vysoké a populární umění)
\r\nStuart Hall: Notes on Deconstructing \"the Popular\"
\r\n
Základní literatura:
\r\n\r\n
\r\n
Theodor Adorno: Schéma masové kultury
\r\nRoland Barthes: Mytologie
\r\nJohn G. Cawelti: Mystery, Violence, and Popular Culture
\r\nJosef Čapek: Nejskromnější umění
\r\nKarel Čapek: Marsyas čili na okraj literatury
\r\nDevětsil, revoluční sborník
\r\nUmberto Eco: Skeptikové a těšitelé
\r\nJohn Fiske: Understanding Popular Culture
\r\nKen Gelder (ed.): The Subcultures Reader
\r\nRaiford Guins (ed.): Popular Culture - a Reader
\r\nJosef Hrabák: Napínavá četba pod lupou
\r\nSimon Reynolds: The Sex Revolts
\r\nPavel Zahrádka (ed.): Estetika na přelomu milénia
\r\nAndi Zeilser: Feminism and Pop Culture. Berkley
","inLanguage":"cs"}]}Vyučují:
Mgr. Markéta Holanová a Mgr. Stefan Segi
Požadavky pro získání atestace:
Aktivní účast na semináři a přiměřená docházka. Průběžná četba textů. Písemný esej: ucelená analytická interpretace vybraného díla na základě probírané metodologie v rozsahu 4 normostran pro zápočet a 8 normostran v případě zkoušky.
Charakteristika kurzu:
Seminář se zaměří na četbu textů, které významně formovaly myšlení o populární kultuře, a na jejich podrobný rozbor. Pozornost bude věnována dobovému kontextu a především možnosti aplikace teorie na interpretaci konkrétních děl.
Vzhledem k tomu, že značná část materiálu bude dostupná pouze v anglickém jazyce, je dobrá znalost angličtiny nutností.
Texty budou postupně přístupné přes Moodle.
Tematické okruhy: 1) Otevření problematiky populární kultury. Náplň a formát kurzu; struktura a smysl prezentací. 2) Základní vymezení populární kultury, její vznik a předpoklady.
Dwight Macdonald: A Theory of Mass Culture
Morag Shiach: The Popular 3) Frankfurtská škola a populární kultura.
Theodor Adorno: Culture Industry Reconsidered
Walter Benjamin: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti 4) Formule a mýtus v populární kultuře.
John Cawelti: The Concept of Formula in the Study of Popular Culture (1969) 5) Popkulturní sémiologie.
Umberto Eco: Četba "Steva Canyona" (1964)
Roland Barthes: Svět wrestlingu (1957) 6) Předválečné myšlení o populární kultuře v Čechách
Karel Čapek: Marsyas čili na okraj literatury
Karel Teige: Umění dnes a zítra
Josef Čapek: Nejskromnější umění 7) Poválečné myšlení o populární kultuře v Čechách
Josef Hrabák: Napínavá četba pod lupou
Petr Bílek: Diskurzivní prostor popkultury aneb Proč by Otokar Březina neměl přejet krtečka 8) CCCS: Birminghamská škola. Populární kultura jako subkulturní identita.
Dick Hebdige: Subculture: The Meaning of Style
Rupa Huq: Theorising youth pop music beyond subculture 9) Gender a feminizmus
Andi Zeisler: Pop and Circumstance (2008)
Simon Reynolds: The Herstory of Rock 10) Tvůrce a konzument
John Fiske: Popular Discrimination 11) Dekonstrukce a sociologie populární kultury
David Novitz: Způsoby tvorby umění (Vysoké a populární umění)
Stuart Hall: Notes on Deconstructing "the Popular"
Základní literatura:
Theodor Adorno: Schéma masové kultury
Roland Barthes: Mytologie
John G. Cawelti: Mystery, Violence, and Popular Culture
Josef Čapek: Nejskromnější umění
Karel Čapek: Marsyas čili na okraj literatury
Devětsil, revoluční sborník
Umberto Eco: Skeptikové a těšitelé
John Fiske: Understanding Popular Culture
Ken Gelder (ed.): The Subcultures Reader
Raiford Guins (ed.): Popular Culture - a Reader
Josef Hrabák: Napínavá četba pod lupou
Simon Reynolds: The Sex Revolts
Pavel Zahrádka (ed.): Estetika na přelomu milénia
Andi Zeilser: Feminism and Pop Culture. Berkley