Všechny texty jsou k dispozici v moodle kurzu. Název kurzu: P. L. K. v mezinárodní perspektivě, heslo: funkce 18. 2. Úvodní přednáška: Co je to Pražská škola? 25.2. Teze Pražského lingvistického kroužku
Teze Pražského lingvistického kroužku, in ČERMÁK, Petr – ČERMÁK, Jan – POETA, Claudio. Pražský lingvistický kroužek v dokumentech. Praha: Academia, 2012, s.
DH úkol: pomocí jednoho zvoleného Ai asistenta (Copilot, Gemini, Claude.ai, ChatGPT) shrňte obsah tezí a porovnejte s vlastní četbou. Do moodlu odevzdejte „research log“ – dokument s postřehy o výhodách a nevýhodách zvoleného postupu.
Další literatura:
Bohuslav Havránek, Roman Jakobson, Vilém Mathesius, Jan Mukařovský, Bohumil Trnka: “Úvodem”, Slovo a Slovesnost 1/I, (1935), s. 1-7., dostupné z: http://sas.ujc.cas.cz/archiv.php?art=1.
Čermák, P. – Čermák, J., Poeta, C. - „6. Kolektivní vystoupení Kroužku“ in ČERMÁK, Petr – ČERMÁK, Jan – POETA, Claudio. Pražský lingvistický kroužek v dokumentech. Praha: Academia, 2012, s. 547–575. 4.3. PLK na mezinárodním poli: dobrodružství strukturální lingvistiky, zvláště fonologie
TRUBECKOJ, Nikolaj Sergejevič. Grundzüge der Phonologie. Prague: Jednota československých matematiků a fysiků, 1939.
DH úkol: Trubeckého spis je moc dlouhý na to, abyste ho stihli prostudovat za týden. Pomocí jakýchkoli dostupných digitálních postupů se pokuste pořídit ce nejpřesnější shrnutí obsahu spisu tak, abyste se na hodině mohli účastnit diskuse (budeme postupně probírat všechny kapitoly). Do moodlu odevzdejte „research log“, kde zaznamenáte, jaké nástroje jste využívali.
Další literatura:
TCLP 2 JAKOBSON, Roman. Remarques sur l'évolution phonologique du russe, comparée à celle des autres langues slaves. Prague: Jednota československých matematiků a fysiků, 1929.
Trubeckoj, N. S.: « La phonologie actuelle », Journal de psychologie, p. 227-246. 11.3. Bibliografie PLKu: Hlavní texty Pražské školy?
DH úkol: Za pomoci AI nástrojů Elicit.org a Scite.ai (případně čehokoliv, co znáte) proveďte bibliografickou rešerši primárních textů Pražské školy a identifikujte 10 nejdůležitějších textů. Do Moodlu odevzdejte „research log“ zaznamenávající průběh hledání a komentář.
Po proběhnutí semináře budou v Moodlu zviditelněny hlavní texty Pražské školy podle výběru vyučující 18.3. Diskurzy o Pražské škole
DH úkol: Za pomoci stejných nástrojů jako minule proveďte rešerši sekundární literatury o Pražské škole. Rešerši odevzdejte do Moodlu.
Po proběhnutí semináře bude v Moodlu zviditelněna modelová rešerše. 25.3. Formalistická fáze
MUKAŘOVSKÝ, Jan, 1948. „Polákova Vznešenost přírody“. In: Kapitoly z české poetiky, Díl 2. Praha: Svoboda, Kmen, s. 91–177.
MUKAŘOVSKÝ, Jan, 2000. „K českému překladu Šklovského Teorie prózy“. In: Studie 1. 1. vyd. Brno: Host, s. 501–508. 1.4. Poetika podle Romana Jakobsona
JAKOBSON, Roman, 1995. „Co je poezie?“ In: Poetická funkce. Jinočany: H & H, s. 23–33. ISBN 978-80-85787-83-2. 8.4. Poetika Jana Mukařovského
MUKAŘOVSKÝ, Jan, 2001. „O jazyce básnickém“. In: Studie 2. Brno: Host, s. 16–70. 15.4. Věta, promluva, diskurs
Mathesius: O takzvaném AVČ = problém překladu na počátku koncepce věty
V. Skalička, « K problému věty », in Slovo a slovesnost 1 (1935), n° 4, p. 212-215, disponible sur: http://sas.ujc.cas.cz/archiv.php?art=53. 22.4. Stylistika česká, francouzská, americká
PRAŽSKÝ LINGVISTICKÝ KROUŽEK. Spisovná čeština a jazyková kultura. Praha: Melantrich, 1932. Výhledy ; sv. 14.
Rifatere
Bally 29.4. Sociologické přístupy
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty = Fonction, norme et valeur esthétiques comme faits sociaux. Praha: Fr. Borový, 1936. Úvahy a přednášky ; svazek 4. 6.5. Jana Mukařovského teorie prózy – přednášky o Vančurovi
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Vančurův vypravěč. 1. vydání. vyd. Praha: Akropolis, 2006. ISBN 978-80-86903-26-2.
Náplní kurzu bude bližší seznámení s myšlením Pražské školy skrze původní texty některých jejích příslušníků a jejich usouvztažnění se soudobým kontextem myšlení o jazyce a literatuře. Kurz tak umožňuje průhled ke klíčovým tématům myšlení o literatuře 20. století, jako je otázka podstaty uměleckého díla a role formy v jeho práci, reflexe procesuality jazyka v kontextu vyjadřování časovosti, povaha písma a jeho vztah k založení strukturalismu, otázka možnosti zkoumání uměleckého díla exaktními metodami, sebepojetí vědy o poezii. Na druhé straně nabízí pohled na fenomén Pražské školy zvenčí a otevírá debatu o jejích více a méně známých přínosech.
Součástí práce v semináři je individuální plnění úkolů z oblasti digital humanities, aplikovaných na téma Pražské školy