Charles Explorer logo
🇬🇧

Prague School in European Context

Class at Faculty of Arts |
ABO500705

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Všechny texty jsou k dispozici v moodle kurzu. Název kurzu: P. L. K. v mezinárodní perspektivě, heslo: funkce 18. 2. Úvodní přednáška: Co je to Pražská škola?   25.2. Teze Pražského lingvistického kroužku

Teze Pražského lingvistického kroužku, in ČERMÁK, Petr – ČERMÁK, Jan – POETA, Claudio. Pražský lingvistický kroužek v dokumentech. Praha: Academia, 2012, s.

DH úkol: pomocí jednoho zvoleného Ai asistenta (Copilot, Gemini, Claude.ai, ChatGPT) shrňte obsah tezí a porovnejte s vlastní četbou.  Do moodlu odevzdejte „research log“ – dokument s postřehy o výhodách a nevýhodách zvoleného postupu.

Další literatura:

Bohuslav Havránek, Roman Jakobson, Vilém Mathesius, Jan Mukařovský, Bohumil Trnka: “Úvodem”, Slovo a Slovesnost 1/I, (1935), s. 1-7., dostupné z: http://sas.ujc.cas.cz/archiv.php?art=1.

Čermák, P. – Čermák, J., Poeta, C. - „6. Kolektivní vystoupení Kroužku“ in  ČERMÁK, Petr – ČERMÁK, Jan – POETA, Claudio. Pražský lingvistický kroužek v dokumentech. Praha: Academia, 2012, s. 547–575.   4.3. PLK na mezinárodním poli: dobrodružství strukturální lingvistiky, zvláště fonologie

TRUBECKOJ, Nikolaj Sergejevič. Grundzüge der Phonologie. Prague: Jednota československých matematiků a fysiků, 1939.

DH úkol: Trubeckého spis je moc dlouhý na to, abyste ho stihli prostudovat za týden. Pomocí jakýchkoli dostupných digitálních postupů se pokuste pořídit ce nejpřesnější shrnutí obsahu spisu tak, abyste se na hodině mohli účastnit diskuse (budeme postupně probírat všechny kapitoly). Do moodlu odevzdejte „research log“, kde zaznamenáte, jaké nástroje jste využívali.  

Další literatura:

TCLP 2 JAKOBSON, Roman. Remarques sur l'évolution phonologique du russe, comparée à celle des autres langues slaves. Prague: Jednota československých matematiků a fysiků, 1929.

Trubeckoj, N. S.: « La phonologie actuelle », Journal de psychologie, p. 227-246.     11.3. Bibliografie PLKu: Hlavní texty Pražské školy?

DH úkol: Za pomoci AI nástrojů Elicit.org a Scite.ai (případně čehokoliv, co znáte) proveďte bibliografickou rešerši primárních textů Pražské školy a identifikujte 10 nejdůležitějších textů. Do Moodlu odevzdejte „research log“ zaznamenávající průběh hledání a komentář. 

Po proběhnutí semináře budou v Moodlu zviditelněny hlavní texty Pražské školy podle výběru vyučující   18.3. Diskurzy o Pražské škole

DH úkol: Za pomoci stejných nástrojů jako minule proveďte rešerši sekundární literatury o Pražské škole. Rešerši odevzdejte do Moodlu.

Po proběhnutí semináře bude v Moodlu zviditelněna modelová rešerše.   25.3. Formalistická fáze

MUKAŘOVSKÝ, Jan, 1948. „Polákova Vznešenost přírody“. In: Kapitoly z české poetiky, Díl 2. Praha: Svoboda, Kmen, s. 91–177.

MUKAŘOVSKÝ, Jan, 2000. „K českému překladu Šklovského Teorie prózy“. In: Studie 1. 1. vyd. Brno: Host, s. 501–508.   1.4. Poetika podle Romana Jakobsona

JAKOBSON, Roman, 1995. „Co je poezie?“ In: Poetická funkce. Jinočany: H & H, s. 23–33. ISBN 978-80-85787-83-2. 8.4. Poetika Jana Mukařovského

MUKAŘOVSKÝ, Jan, 2001. „O jazyce básnickém“. In: Studie 2. Brno: Host, s. 16–70. 15.4. Věta, promluva, diskurs

Mathesius: O takzvaném AVČ = problém překladu na počátku koncepce věty

V. Skalička, « K problému věty », in Slovo a slovesnost 1 (1935), n° 4, p. 212-215, disponible sur: http://sas.ujc.cas.cz/archiv.php?art=53.   22.4. Stylistika česká, francouzská, americká

PRAŽSKÝ LINGVISTICKÝ KROUŽEK. Spisovná čeština a jazyková kultura. Praha: Melantrich, 1932. Výhledy ; sv. 14.

Rifatere

Bally   29.4. Sociologické přístupy

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty = Fonction, norme et valeur esthétiques comme faits sociaux. Praha: Fr. Borový, 1936. Úvahy a přednášky ; svazek 4.    6.5. Jana Mukařovského teorie prózy – přednášky o Vančurovi  

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Vančurův vypravěč. 1. vydání. vyd. Praha: Akropolis, 2006. ISBN 978-80-86903-26-2.                  

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Náplní kurzu bude bližší seznámení s myšlením Pražské školy skrze původní texty některých jejích příslušníků a jejich usouvztažnění se soudobým kontextem myšlení o jazyce a literatuře. Kurz tak umožňuje průhled ke klíčovým tématům myšlení o literatuře 20. století, jako je otázka podstaty uměleckého díla a role formy v jeho práci, reflexe procesuality jazyka v kontextu vyjadřování časovosti, povaha písma a jeho vztah k založení strukturalismu, otázka možnosti zkoumání uměleckého díla exaktními metodami, sebepojetí vědy o poezii. Na druhé straně nabízí pohled na fenomén Pražské školy zvenčí a otevírá debatu o jejích více a méně známých přínosech.

Součástí práce v semináři je individuální plnění úkolů z oblasti digital humanities, aplikovaných na téma Pražské školy

Study programmes