Témata jednotlivých přednášek a seminářů:
1. Didaktika literatury jako obor literární vědy, didaktické inspirace, možnosti didaktického výzkumu2. Smysl a perspektivy výuky literatury, výhledy za obzor literární výuky3. Didaktika poezie jako neuralgický bod středoškolské výuky literatury, přístupy k výuce literatury na příkladě lyriky4. Předmět výuky literatury, uspořádání a výběr učiva5. Zaměření a cíle výuky literatury, kurikulární dokumenty, role dovedností a znalostí, stanovování cílů6. Možnosti a podoby výuky literatury, tradiční a netradiční témata i postupy7. Kánon evropské literatury a jeho role ve výuce, možnosti a limity poznání antických děl ve výuce8.–9. Text, médium, interpretace, volba textu i nástrojů a postupů, jak s ním zacházet10. Generativní AI ve výuce, úskalí a využití11. Dětská literatura a dětské čtenářství, čtenářská zkušenost před vstupem na střední školu12. Aparát a nástroje literární vědy a proč o nich a s nimi (ne)učit, úskalí a potřebnost literárněvědných termínů a konceptů13. Aparát a nástroje literární vědy a jak o nich učit, cesty k porozumění terminologie14. Ověřování, maturitní zkouška, portfolia, stanovování cílů ve vztahu k možnostem ověřování15. Testování, důvody a zásady, tvorba testů a pracovních listů
Přednáška je určena posluchačům navazujícího magisterského studijního programu, oboru Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy. Jejím cílem je uvedení studentů do oblasti didaktiky literatury a prezentace fundamentálních charakteristik tohoto předmětu, jakož i tematizace klíčových problematik a otázek výuky literatury, typických převážně pro prostředí střední školy.
Po absolvování předmětu student v ideálním případě získá představu o oborové didaktice a také nástroje pro orientaci v oblasti výuky literatury.