Charles Explorer logo
🇨🇿

Vyučování češtiny jako cizího jazyka II

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO500766

Sylabus

Předmět představuje základy výuky flektivního jazyka, resp. výuku jeho gramatického systému pro nerodilé mluvčí. Pokrývá následující tematické oblasti: -       Diferenci výuky gramatického systému pro žáky mladšího školního věku, staršího školního věku a pro dospělé. Rozdíly prezentace pro různé typy cílových skupin v základní diferenci Slované/Neslované.  -       Využití různých technik výuky gramatiky včetně herních prvků a sémantizace gramatiky.  -       Ověřování osvojení si gramatického systému v podobě testovacích technik. Využití žákovského korpusu pro přípravu gramatických cvičení pro vybrané cílové skupiny.  -       Seznámení se s prezentací gramatiky v dostupných výukových materiálech.  -       Konfrontace s výukou dílčích jevů dle výběru studentů.    Témata přednášek

1.         Specifika výuky ČJC/Č2J pro žáky mladšího a staršího věku ZŠ

2.         Žákovské korpusy a jejich pedagogické využití, Jazyková chyba a jazyková správnost.

3.         Pojetí gramatického systému a jeho prezentace v rámci ČJC/Č2J I.  -       Charakter a role gramatiky zvl. v metodě komunikační;  -       principy výběru mluvnického učiva, jeho parcelace, otázka vhodné posloupnosti výkladu gramatických kategorií a jevů.

4.         Pojetí gramatického systému a jeho prezentace v rámci ČJC/Č2J II. -       Lingvodidaktické zpracování gramatiky v učebních materiálech češtiny pro cizince;  -       vybrané problémy prezentace české deklinace pro cizince (přístup horizontální, vertikální, problematika variant aj.)

5.         Pojetí gramatického systému a jeho prezentace v rámci ČJC/Č2J III. -       Ukázka podrobného lingvodidaktického zpracování vybraného jazykového jevu.

6.         Hry ve výuce ČJC (Role hry v jazykovém vyučování pro děti a dospělé. Užití hry pro výuku a procvičování gramatiky.)

7.         Testy a testování ve výuce češtiny pro cizince.

Anotace

Předmět navazuje na VČCJ I. Cílem předmětu je jednak dokončit témata obecného charakteru vztahující se k výuce cizích jazyků, těžiště semináře pak je v koncentraci na gramatickou složku výuky flektivního jazyka.

Pozornost se věnuje zvláště gramatice, jejím druhům s důrazem na gramatiku didaktickou; roli gramatiky v cizojazyčné výuce aj.), především problematice lingvodidaktického popisu mluvnice českého jazyka pro potřeby jinojazyčných mluvčích i otázkám náležité prezentace gramatických kategorií a jevů zahraničním bohemistům.