Předmět představuje základy výuky flektivního jazyka, resp. výuku jeho gramatického systému pro nerodilé mluvčí. Pokrývá následující tematické oblasti: - Diferenci výuky gramatického systému pro žáky mladšího školního věku, staršího školního věku a pro dospělé. Rozdíly prezentace pro různé typy cílových skupin v základní diferenci Slované/Neslované. - Využití různých technik výuky gramatiky včetně herních prvků a sémantizace gramatiky. - Ověřování osvojení si gramatického systému v podobě testovacích technik. Využití žákovského korpusu pro přípravu gramatických cvičení pro vybrané cílové skupiny. - Seznámení se s prezentací gramatiky v dostupných výukových materiálech. - Konfrontace s výukou dílčích jevů dle výběru studentů. Témata přednášek
1. Specifika výuky ČJC/Č2J pro žáky mladšího a staršího věku ZŠ
2. Žákovské korpusy a jejich pedagogické využití, Jazyková chyba a jazyková správnost.
3. Pojetí gramatického systému a jeho prezentace v rámci ČJC/Č2J I. - Charakter a role gramatiky zvl. v metodě komunikační; - principy výběru mluvnického učiva, jeho parcelace, otázka vhodné posloupnosti výkladu gramatických kategorií a jevů.
4. Pojetí gramatického systému a jeho prezentace v rámci ČJC/Č2J II. - Lingvodidaktické zpracování gramatiky v učebních materiálech češtiny pro cizince; - vybrané problémy prezentace české deklinace pro cizince (přístup horizontální, vertikální, problematika variant aj.)
5. Pojetí gramatického systému a jeho prezentace v rámci ČJC/Č2J III. - Ukázka podrobného lingvodidaktického zpracování vybraného jazykového jevu.
6. Hry ve výuce ČJC (Role hry v jazykovém vyučování pro děti a dospělé. Užití hry pro výuku a procvičování gramatiky.)
7. Testy a testování ve výuce češtiny pro cizince.
Předmět navazuje na VČCJ I. Cílem předmětu je jednak dokončit témata obecného charakteru vztahující se k výuce cizích jazyků, těžiště semináře pak je v koncentraci na gramatickou složku výuky flektivního jazyka.
Pozornost se věnuje zvláště gramatice, jejím druhům s důrazem na gramatiku didaktickou; roli gramatiky v cizojazyčné výuce aj.), především problematice lingvodidaktického popisu mluvnice českého jazyka pro potřeby jinojazyčných mluvčích i otázkám náležité prezentace gramatických kategorií a jevů zahraničním bohemistům.