OBRAZ A TEXT Vyučuje: Mgr. Blanka Činátlová, PhD. Požadavky pro získání atestace: pro udělení zápočtu aktivní práce v semináři, vypracování diskusního příspěvku, průběžná četba zadaných textů, krátký esejistický text Charakteristika kurzu: Cílem kurzu je hledání různých podob vizuálních reprezentací v textu. Na základě analýzy konkrétních literárních textů bychom si mohli položit různé otázky, které se týkají toho, zda a jakým způsobem mění „obraz“ verbální reprezentaci. Lze vysvětlit vizuální zkušenost na základě textuality a jak se změní čtenářova interakce s textem na základě vizuální zkušenosti a různých praktik pozorování? Má pravdu Michel Foucault, že vztah mezi řečí a malbou je nekonečný? Do jaké míry je kulturně podmíněn stereotyp protikladu mezi svobodou hovořit a příkazem „být zticha a přístupný pozorování“? Tematické okruhy:
1) Řeč versus „obraznost“ zátiší, zátiší jako literární žánr
2) Tvář milovaného – obraz a fotografie v milostném diskursu
3) Katalogy melancholie – vizuální vyprávění v románu
4) Obraz a text jako ornament – art brut
5) Ekfráze – intermedialita, vizuální reprezentace v textové reprezentaci 19/2 básnická zátiší - Weiner, Hauková, Blatný 26/2 Winkler: Natura morta 5/3 W. G. Sebald: Vystěhovalci 19/3 W.G. Sebald: Austerlitz 22/3 Kafka: Dopisy Felici, Pessoa: Dopisy lásky, přátelství a magie 26/3 Roland Barthes: Světlá komora + Roland Barthes o Rolandu Barthesovi 2/4 Modick: Koncert bez básníka 9/4 Virginia Woolfová: Skvrna na zdi, Charlotte Perkins Gilmanová: Žlutá tapeta 23/4 art brut (Košek, Novák, Wölfli) 30/4 nebo 7/5 Vladimir Nabokov: Slídil Literatura: Josef Winkler: Natura morta; básnická zátiší (Weiner, Blatný) W.G. Sebald: Vystěhovalci, Austerlitz nebo Saturnovy prstence Franz Kafka: Dopisy Felici Fernando Pessoa: Dopisy přátelství, lásky a magie Bohumil Hrabal: Vita nuova Klaus Modick: Koncert bez básníka Italo Calvino: Neviditelná města Josef Váchal: Krvavý román Ludvík Vaculík Český snář František Novák: Výstup na horu Ťululum BARTHES, R.: Světlá komora - poznámky k fotografii. Praha: Fra,
2005. BERGER, J.: Způsoby vidění. Praha: Labyrint,
2016. BERGER, J.: O pohledu. Praha: Fra,
2009. ČENĚK, D., PORYBNÁ, T. (eds.): Vizuální antropologie: Kultura žitá a viděná. Praha: Pavel Mervart,
2016. (kap. Pornografie, entnografie a diskurzy moci, s. 147-189) ČINÁTLOVÁ, B.: Odradky. Příbram: Pistorius a Olšanská,
2015. FEDROVÁ, S., JEDLIČKOVÁ, A.: Viditelné popisy. Vizualita, sugestivita a intermedialita literární deskripce, Praha: Akropolis,
2016. FOUCAULT, Michel. Slova a věci. Brno: Computer Press, a.s.,
2007. FOUCAULT, M.: Toto nie je fajka. Bratislava: Kalligram,
2010. JIRSA, T.: Fyziognomie psaní: V záhybech literárního ornamentu. Filozofická fakulta UK v Praze,
2013. KONEČNÝ, L.: Mezi obrazem a textem. Miscellanea z historie emblematiky. Praha: Národní knihovna,
2002. KRTILOVÁ, K.:, SVATOŇOVÁ, K. (eds.): Medienwissenschaft: Východiska a aktuální pozice německé filozofie a teorie médií. Praha: Academia,
2016. MITCHELL, W. J. T.: Teorie obrazu: Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum,
2017. PANOFSKY, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha: Malvern, Academia,
2013. (kapitola Ikonografie a ikolonogie, s. 41-73) PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem. Praha: Herrmann a synové,
2009. SONTAGOVÁ, S.: O fotografii. Litomyšl: Barrister & Principal, Paseka
2002. THEIN, K.: Filostratos Starší a zrození dějin umění z~ducha ekfrasis. In: Pictura verba cupit. Sborník příspěvků pro Lubomíra Konečného, eds. Beket Bukovinská – Lubomír Slavíček, Praha: Artefactum, s. 23–29.