Tematické okruhy:
Blok témat: výukové příručky
Metody a použití učebních pomůcek
Vizuální znázornění nevizuálních informací
Kritéria hodnocení učebnic
Další média a zpracování příruček
Historie učebnic a čítanek k výuce literatury
Blok témat: literární historie
Psaní / vyprávění a uspořádání literární historie
Role národních literatur
Literární kánon a výběr učiva
Obraz autora
Blok témat: literární teorie
Mezi analýzou a interpretací
Interpretační práce s textem: úryvky a otázky
Nástroje a pojmy literární teorie a analýzy
Blok témat: didaktika literatury
Přístupy k výuce literatury
Hodnocení kvality úloh a jejich konstrukce
Příručky jako asistenti četby a přípravy na maturitní zkoušku
Tvůrčí psaní – prostředek a cíl literární výchovy
Samostatná závěrečná práce:
Komplexní analýza učebnic
Celkové získané způsobilosti:
Student prohloubil své schopnosti vztahovat teoretické problémy literární vědy na výukovou praxi.
Student dokáže samostatně posuzovat funkčnost učebnic literatury, čítanek a dalších příruček z hlediska literární historie, teorie a didaktiky i svých vlastních potenciálních učitelských preferencí.
Student se orientuje v produkci literárních příruček mezi lety 1990 a 2010, zná příručky novější, má přehled o vývoji příruček v průběhu 20. století.
Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV.
Kurz je nabízen mezi povinně volitelnými semináři jako jeden z nástrojů, jimiž student může a) prohlubovat a ucelovat získané kompetence didaktiky literatury, b) zkoušet jejich aplikaci na materiál, který je součástí výukové praxe a c) celkově tak podpořit dovednosti potřebné k absolvování jiných, povinných i povinně volitelných kurzů (např. Didaktika literatury, Metody literární teorie pro učitele, Praxe průběžná I., Praxe průběžná II., Praxe souvislá a Úvodní náslechová praxe). Účastníci by měli pomocí analýz konkrétních učebnic či jiných příruček (z hlediska jednotlivých vymezených tematických okruhů literární historie, literární teorie i didaktiky literatury) získávat nejen aparát ke svému budoucímu učitelskému posouzení kterékoliv učebnice, ale také přehled o současné nabídce a historii psaní českých příruček k výuce literatury.