Předběžný rozvrh seminářů: 1/ Úvod: Podoby svědeckých hlasů – doklad, výpověď, metafora
Sekundární literatura: Aleida Assmannová, Prostory vzpomínání (147–160), Judith Butler, Giving an Account of Oneself (3–15) 2/ Problém recepce: Otto Dov Kulka, Krajiny Metropole smrti
Sekundární literatura: Polemika historičky Anny Hájkové 3/ Ženské svědectví: Mira Jakovenková, Agnessa (výběr)
Sekundární literatura: Judith Butler, Giving an Account of Oneself (40–50) 4–5/ Mezigenerační trauma: Georges Perec, W aneb vzpomínka z dětství
Sekundární literatura: Michael Rothberg, Traumatic Realism (1–15), Judith Butler, Giving an Account of Oneself (50–65) 6/ Svědectví pohromy: Světlana Alexijevičová, Modlitba za Černobyl (výběr)
Sekundární literatura: Michael Rothberg, Traumatic Realism (99–140) 7–8/ Nedokončená paměť: Ivan Lefkovits, Bergen-Belsen
Sekundární literatura: Aleida Assmannová, Prostory vzpomínání (269–311), Judith Butler, Giving an Account of Oneself (65–82) 9/ Literární svědek: W. G. Sebald, Saturnovy prstence 10/ Závěry a diskuse
Seminář se bude pohybovat na hranici mezi svědectvím a fikčním vyprávěním. Zaměří se na úlohu svědecké výpovědi a postavy svědka ve vybrané poválečné literatuře a na prostředky, pomocí kterých autoři převádí vlastní i cizí traumatické zkušenosti do literární reprezentace.
Budeme číst mužské i ženské texty, svědectví o válce i katastrofách, konfrontovat je s čtenářským očekáváním a ptát se, zda a nakolik je fikce schopná tlumočit prožité utrpení.