harmonogram bude přizpůsobován společnému tempu a směřování6. 10. Představení kurzu, společná východiska a plán práce
(lyrika, epika a drama – performativní obrat a medialita – možnosti srovnání a žánrová hybridita) 13. 10. Liminalita a žánrová pomeznost (prahovost jako řídící metafora)
Turner, Průběh rituálu
Linhartová, Překladatel nebo Přesýpací hodina 20. 10. Poezie a divadlo (terminologie a medialita)
Roman Jakobson, „Co je poezie?“ in Poetická funkce;Erika Ficher-Lichte. Estetika performativity (1. kapitola)Goethe, Faust (druhý díl, první dějství);Mácha, Máj (Intermezzo) 27. 10. Lyrika
Jonathan Culler, Teorie lyriky 3. 11. Drama
Veltruský, Drama jako básnické dílo
Aimé Cesaire, A psi mlčeli (básnické drama) 10. 11. Srovnávací poetika
Earl Miner, Comparative poetics 24. 11. Lyrické drama
Hans Lehmann, „Krátky prehľad historických avantgárd“ in Postdramatické divadlo
Pessoa, Faust 1. 12. Antilyrika a antidrama
Martin Esslin, Theatre of the absurdMichael Hamburger, „A new austerity“ in Truth of poetryRabaté, Gestes lyriques 8. 12. Rozhlasové hry
Beckett, Konec hry + akt beze slov Jiří Kolář, Mor v Athénách, nebo Chléb náš vezdejší 15. 12. Žánr a gender
Charlotte Delbo, La mémoire et les jours 5. 1. uvidíme
Žánrové dělení představuje důležitý systematizující nástroj, který usnadňuje práci s různorodým literárním materiálem. Rysy sloužící k rozlišení lyriky, epiky či dramatu nicméně mají svou historii i svou anachroničnost, svou tekutost i svou normativnost.
V rámci semináře se zaměříme na texty, které se různými způsoby situují na pomezí tradičních žánrů lyriky a dramatu. Zároveň si položíme otázku, nakolik je v současné době toto dělení srozumitelné a jak o něm přemýšlet.
Materiálovou základnu kurzu tvoří literární texty převážně z 20. století.