Předmět bude spočívat ve čtení a prezentování aktuálních studií pojednávajících o trendech ve výzkumu jazyka a jeho užívání. Na začátku semestru dojde k rozdělení textů k prezentacím. Předbě žně se počítá s jedním až dvěma prezentacemi na každý seminář (v závislosti na finálním počtu zapsaných). Každý text si pro prezentaci připraví dva studenti, ostatní si ho však přečtou rovněž a budou mít za úkol předem odevzdat odpovědi na otázky k němu. Začátek semestru bude věnován tomu, jak nejlépe prezentovat, jaké nástroje pro tyto účely využívat apod.
Texty budou vybrány na základě preferencí studentů z tohoto okruhu:
Bernstein Ratner, N., & Brundage, S. B. (2024). Advances in Understanding Stuttering as a Disorder of Language Encoding. Annual Review of Linguistics, 10(1), 127-143.
De la Cruz-Pavía, I., Marino, C., & Gervain, J. (2021). Learning word order: early beginnings. Trends in Cognitive Sciences, 25(9), 802-812.
Dhami, M. K., & Mandel, D. R. (2022). Communicating uncertainty using words and numbers. Trends in Cognitive Sciences, 26(6), 514-526.
Dingemanse, M. (2024). Interjections at the Heart of Language. Annual Review of Linguistics, 10(1), 257-277.
Dingemanse, M., & Enfield, N. J. Interactive repair and the foundations of language. Trends in cognitive sciences, S1364-6613.
Fernyhough, C., & Borghi, A. M. (2023). Inner speech as language process and cognitive tool. Trends in Cognitive Sciences, S1364-6613.
Fuchs, S., & Rochet-Capellan, A. (2021). The Respiratory Foundations of Spoken Language. Annual Review of Linguistics, 7(1), 13-30.
Gibson, E., Futrell, R., Piantadosi, S. P., Dautriche, I., Mahowald, K., Bergen, L., & Levy, R. (2019). How efficiency shapes human language. Trends in cognitive sciences, 23(5), 389-407.
Goldberg, A. E., & Ferreira, F. (2022). Good-enough language production. Trends in Cognitive Sciences, 26(4), 300-311.
Holler, J., & Levinson, S. C. (2019). Multimodal language processing in human communication. Trends in Cognitive Sciences, 23(8), 639-652.
Hopp, H. (2022). Second language sentence processing. Annual Review of Linguistics, 8, 235-256.
Huettig, F., & Pickering, M. J. (2019). Literacy advantages beyond reading: Prediction of spoken language. Trends in cognitive sciences, 23(6), 464-475.
Kapnoula, E., Jevtović, M., & Magnuson, J. S. (2024). Spoken Word Recognition: A Focus on Plasticity. Annual Review of Linguistics, 10(1), 233-256.
Keough, M., Derrick, D., & Gick, B. (2019). Cross-modal effects in speech perception. Annual review of linguistics, 5, 49-66.
Kidd, E., & Donnelly, S. (2020). Individual differences in first language acquisition. Annual Review of Linguistics, 6, 319-340.
Liao, S., Yu, L., Kruger, J. L., & Reichle, E. D. (2024). Dynamic reading in a digital age: new insights on cognition. Trends in Cognitive Sciences, 28(1), 43-55.
Lupyan, G., Rahman, R. A., Boroditsky, L., & Clark, A. (2020). Effects of language on visual perception. Trends in cognitive sciences, 24(11), 930-944.
Majid, A. (2021). Human olfaction at the intersection of language, culture, and biology. Trends in Cognitive Sciences, 25(2), 111-123.
Raviv, L., Lupyan, G., & Green, S. C. (2022). How variability shapes learning and generalization. Trends in cognitive sciences, 26(6), 462-483.
Ryskin, R., & Nieuwland, M. S. (2023). Prediction during language comprehension: What is next?. Trends in Cognitive Sciences, 27(11), 1032-1052.
Wulff, D. U., De Deyne, S., Jones, M. N., & Mata, R. (2019). New perspectives on the aging lexicon. Trends in cognitive sciences, 23(8), 686-698.
Předmět bude založen na podrobném čtení studií z časopisů Trends in Cognitive Sciences a Annual Review of Linguistics z posledních pěti let (tj. od roku 2019). Pozornost budeme klást nejenom na samotný obsah těchto textů, ale také na třídění informací z hlediska jejich podstatnosti a následné sdělování obsahu těchto studií dále, a to formou prezentací.