Tematické okruhy:
Teoretická část 1. Trocha teorie interpretace neuškodí I. - Dílo jako historický pramen. Nová kritika a „smrt autora“. (3. 10.) 2. Trocha teorie interpretace neuškodí II. - Poststrukturalistické tázání „Co je autor?“. Hermeneutika a její horizonty očekávání. (10. 10.) 3. Trocha teorie interpretace neuškodí III. - Recepční teorie – místa „nedourčenosti“. Čtenářsky orientovaná literární teorie. (24. 10.)
Praktická část 4. NERUDA, Jan, Povídky malostranské. (31. 10.) 5. ČAPEK, Karel, Trapné povídky. (14. 11.) 6. PAVEL, Ota, Smrt krásných srnců. (21. 11.) 7. HRABAL, Bohumil, Perlička na dně. (28. 11.) 8. SMETANOVÁ, Jindřiška, Ustláno na růžích. (5. 12.) 9. KUNDERA, Milan, Směšné lásky. (12. 12.) 10. AŠKENAZY, Ludvík, Malá vánoční povídka. (19. 12.) 11. NOVÁK, Jan, Striptease Chicago. (2. 1.) 12. Odevzdání seminárních prací. (9. 1.)
Seminář představí základní přístupy k interpretaci textů. Nelze přeci vymýšlet nekonečné variace na otázku „Co tím chtěl básník říci?“ a tvářit se, že to víme. Uvedená otázka smysl má, ale je jenom jednou z mnoha. Hlavní smysl semináře pak můžeme hledat právě ve vymýšlení smysluplných otázek k probíraným textům. Na základě představení klasických prací teoretiků interpretace budeme sledovat úlohu autora, textu a čtenáře při hledání smyslu „sdělovaného“. Představíme si různé a do jisté míry i protichůdné přístupy, které nás nakonec dovedou k poznání, že ani jeden z vrcholů interpretačního trojúhelníku není rozumné odvrhnout.
V praktické rovině semináře se naučíme odborně diskutovat nad interpretacemi děl a psát vědecký text z oblasti interpretace textu. Seznámíme se s významnými díly slavných českých povídkářů. Seminář zakončíme vlastní analýzou vybrané české povídky ve formě seminárn í práce.
Teoretická rovina: obeznámení se s teoriemi významných interpretačních škol; uvažovaní o textu ze tří stran (ze strany autora, čtenáře a samotného textu); formulace nových otázek pátrajících po „smyslu díla“.
Praktická rovina: aplikace různých interpretačních přístupů při analýzách děl slavných českých povídkářů; zvládnutí odborné diskuze nad uměleckým díle a sepsání vědeckého rozboru uměleckého textu.