19. 2. Dílo jako historický pramen.
Nová kritika aneb „smrt autora“. 26. 2. Poststrukturalistické tázání "Co je autor?" Hermeneutika a její horizonty očekávání.4. 3. Čtenářsky orientovaná literární teorie.
Hledání kompromisu. 11. 3. NERUDA, Jan, Povídky malostranské.18. 3. ČAPEK, Karel, Trapné povídky.25. 3.
PAVEL, Ota, Smrt krásných srnců.8. 4. HRABAL, Bohumil, Perlička na dně. 15. 4.
KUNDERA, Milan, Směšné lásky. 22. 4. SMETANOVÁ, Jindřiška, Ustláno na růžích. 29. 4.
NOVÁK, Jan, Striptease Chicago. 6. 5. BOUČKOVÁ, Tereza, Šíleně smutné povídky. 13. 5.
Odevzdání seminárních prací. Závěrečná beseda.
Seminář představí základní přístupy k interpretaci textů. Nelze přeci vymýšlet nekonečné variace na otázku „Co tím chtěl básník říci?“ a tvářit se, že to víme.
Uvedená otázka smysl má, ale je jenom jednou z mnoha. Hlavní smysl semináře pak můžeme hledat právě ve vymýšlení smysluplných otázek k probíraným textům.
Na základě představení klasických prací teoretiků interpretace budeme sledovat úlohu autora, textu a čtenáře při hledání smyslu „sdělovaného“. Představíme si různé a do jisté míry i protichůdné přístupy, které nás nakonec dovedou k poznání, že ani jeden z vrcholů interpretačního trojúhelníku není rozumné odvrhnout.
V praktické rovině semináře se naučíme odborně diskutovat nad interpretacemi děl a psát vědecký text z oblasti interpretace textu. Seznámíme se s významnými díly slavných českých povídkářů.
Seminář zakončíme vlastní analýzou vybrané české povídky ve formě seminární práce.